The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 (2014)

Regie: Francis Lawrence | 123 minuten | avontuur, science fiction | Acteurs: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Donald Sutherland, Philip Seymour Hoffman, Julianne Moore, Willow Shields, Sam Claflin, Elizabeth Banks, Mahershala Ali, Jena Malone, Jeffrey Wright, Paula Malcomson, Stanley Tucci

Het grote succes van de voorgaande delen van ‘The Hunger Games’, zowel kritisch als financieel gezien, heeft hooggespannen verwachtingen gecreëerd en dus staat er veel op het spel om de populaire filmserie waardig af te sluiten.

Fans kunnen gerust zijn, ‘The Hunger Games: Mockingjay – Part 1’ is niet het laatste deel van de filmserie. Er is gekozen voor het principe dat andere populaire boekenserieverfilmingen ook hanteren; het laatste boek wordt opgesplitst in twee films. Regisseur Francis Lawrence (geen familie van) neemt net zoals het voorgaande deel ‘Catching Fire’ plaats op de regisseursstoel en zal de serie dus ook naar voltooiing brengen aangezien ‘Mockingjay – Part 2’ ook al grotendeels is gefilmd. Het overlijden van Philip Seymour Hoffman tijdens het filmen heeft deze de laatste delen van ‘The Hunger Games’ wel een zwart randje gegeven; zodoende is ‘The Hunger Games: Mockingjay – Part 1’ ook aan hem opgedragen.

Na de spectaculaire ontsnapping uit de verwoeste arena wordt Katniss (Jennifer Lawrence) wakker in een voor haar onbekende ruimte. Het blijkt een ondergronds centrum te zijn voor de rebellen, onder de ruïnes van het verloren gewaande District 13.

Hier ontmoet zij president Alma Coin (Julianne Moore), die haar als symbool voor de strijd tegen het Capitool willen inzetten. Schoorvoetend gaat zij akkoord, onder de voorwaarde dat er alles wordt gedaan om Peeta (Josh Hutcherson) te redden uit de handen van president Snow. Dit is het startschot van de guerrillaoorlog om de heerschappij van Panem.

Weg zijn de bloedstollende gevechten op leven en dood, dit deel van ‘The Hunger Games’ draait voornamelijk om de politieke propagandacampagne die gevoerd moet worden. Dit houdt ook in dat de vele actie die we inmiddels gewend zijn van Katniss en haar kompanen tot een minimum is beperkt; haar karakteristieke pijl en boog wordt maar minimaal in gebruik genomen.

Wat ook gemist moet worden is de frivoliteit. Een grijze overall is de dresscode, zelfs de vaak kleurrijke verschijning van Effie Trinket moet hier aan geloven. Op dramatisch vlak is wel genoeg te beleven. De noodlottige situatie van Peeta en de, goed gecaste, nieuwe personages zorgen voor de nodige verhaalontwikkeling. Jennifer Lawrence mag haar Oscarwinnende toneelkunsten minder tentoonstellen; ze krijgt simpelweg te weinig te doen.

In vergelijking met voorgaande delen is ‘The Hunger Games: Mockingjay – Part 1’ toch een ietwat grijze muis. Er is helaas duidelijk te merken dat we hier met een tweeluik te maken hebben, zeker gezien het abrupte eind. Maar zelfs een in vergelijking minder deel staat gelijk aan een prima paar uurtjes vermaak. Het al gefilmde laatste belooft in ieder geval een spetterend slot te worden. Roll on November 2015!

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 19 november 2014
VOD-release: 19 maart 2015