The Hunt (2020)

Recensie The Hunt CinemagazineRegie: Craig Zobel | 90 minuten | actie, horror | Acteurs: Betty Gilpin, Hilary Swank, Ike Barinholtz, Wayne Duvall, Ethan Suplee, Emma Roberts, Christopher Berry, Sturgill Simpson, Kate Nowlin, Amy Madigan, Reed Birney, Glenn Howerton, Steve Coulter, Dean J. West, Vince Pisani, Teri Wyble, Steve Mokate, Sylvia Grace Crim, Jason Kirkpatrick, Macon Blair

Een mediahetze kan een hoop publiciteit opleveren en in het geval van ‘The Hunt’ was die aandacht negatief. De film zou geweld verheerlijken en inspelen op primitieve wraakgevoelens. Al deze aandacht voor deze film kwam doordat de productie van regisseur Craig Zobel gepland was te verschijnen ten tijde van een aantal schietpartijen in Amerika. In augustus 2019 kwamen bij schietpartijen in Dayton en El Paso tientallen mensen om het leven. Het was op zijn zachtst gezegd een kwestie van slechte timing om dan een film over een elitegroep die jacht maakt op arme personen uit te brengen. De media slachten Zobels werk af en noemden het smakeloos. De film werd van de releasekalender gehaald en op de plank gelegd. Een hype was geboren, want welke horrorfan was nu niet getriggerd door een film die zulke heftige reacties uitlokte? Na een VOD-release in maart is deze controversiële film in oktober 2020 vrijwel geruisloos op DVD en blu-ray uitgebracht. Nu de hype is gaan liggen, rijst de vraag of deze film nu echt zo schokkend is als beweerd werd.

In ‘The Hunt’ draait het om een groep mensen die ontwaken op een onbekende plek. Ze hebben een paardenbit in en zijn volledig gedesoriënteerd. Dan ontdekken ze dat er op ze gejaagd wordt en dat hun dood als vermaak dient. De mysterieuze Crystal (Betty Gilpin) laat zich echter niet als een schietschijf behandelen en slaat keihard terug. De jagers worden de prooi.

Wat duidelijk is na het zien van ‘The Hunt’ is dat alle commotie rond deze productie voor een hoop reclame heeft gezorgd. Zonder de controverse zou deze film nooit zo ‘groot’ geworden zijn. Zobels film is niet al te best, omdat het een onevenwichtige film is. De balans tussen satire, komedie en horror is niet goed uitgewerkt. Een brute moord wordt voorzien van een flauwe oneliner waardoor de eerst zo grauwe sfeer meteen omslaat (of beter gezegd: doodslaat). Daarnaast is de overdreven coole rol van Gilpin zeer vermoeiend. De actrice doet erg haar best om stoer over te komen, maar dat werkt averechts omdat haar bordkartonnen personage geen inhoud heeft. De satire raakt kant noch wal en probeert iets te zeggen over de vluchtelingenproblematiek, wapenwet en politieke situatie in Amerika. De venijnig bedoelde opmerkingen slaan dood en gaan alle kanten op. ‘The Hunt’ mist focus en wil te veel: komisch zijn, griezelfans bedienen en intelligente bedenkingen delen. Deze mix werkt niet.

Qua gore valt deze film ook mee. Er worden weliswaar mensen opgeblazen en bruut vermoord, maar doordat films als ‘Saw’, ‘Hostel’ en ‘The Dare’ de lat qua viezigheid zo hoog hebben gelegd vallen de gruwelijkheden in ‘The Hunt’ nogal mee. Wat rest is een vreemde film die te veel wil vertellen, maar al deze losse ideetjes op onsamenhangende wijze aan elkaar rijgt. De afwezigheid van aansprekende personages doet Zobels werk de das om. De hype was volkomen onterecht.

DVD- en blu-ray-release: 7 oktober 2020