The Hunted (2003)

Regie: William Friedkin | 94 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Tommy Lee Jones, Benicio del Toro, Connie Nielsen, Leslie Stefanson, John Finn, José Zúñiga, Ron Canada, Mark Pellegrino, Aaron DeCone, Carrick OQuinn, Lonny Chapman, Rex Linn, Eddie Velez, Jenna Boyd, Alexander Mackenzie

Sommige acteurs zullen nooit te oud worden om een actieheld te spelen. Harrison Ford bijvoorbeeld, of Sean Connery. Die laatste zie je misschien geen James Bond meer spelen, maar wanneer een rol wat fysieke inspanningen met zich meebrengt, dan kan hij dat nog altijd aan. Zonder dat het lachwekkend wordt, wel te verstaan. Tommy Lee Jones is een stuk jonger dan Ford of Connery, maar heeft de pas van een bejaarde. In ‘The Hunted’ ziet hij er, met zijn overmatige gezichtsbeharing, sowieso minstens tien jaar ouder uit dan hij in werkelijkheid is… Maar hij hangt wel de actieheld uit in deze film. Zijn rennen, springen, klimmen en vechten ziet er derhalve behoorlijk lachwekkend uit. Iets wat vast niet de bedoeling was van regisseur William Friedkin.

Benicio Del Toro speelt Aaron Hallam, een gedeserteerde huurmoordenaar van het Special Forces elitekorps. Zijn dodelijke gevechtstechnieken leerde hij van L.T. Bonham (Tommy Lee Jones), die niet alleen zijn trainer maar ook een tweede vader voor hem was. Aaron vocht met de Special Forces in Kosovo en was er getuige van zovele wreedheden dat hij, terug in de VS, krankzinnig dreigde te worden. Hij schreef verschillende brieven naar zijn vroegere mentor waarin hij wanhopig om hulp vroeg, maar L.T. liet ze allemaal onbeantwoord. Die wil niets liever dan het verleden te laten rusten. Een onmogelijke zaak, zeker wanneer de FBI een beroep op hem doet om de moord op twee hertenjagers in de bossen van Silver Falls (Oregon) te onderzoeken. Als blijkt dat de slachtoffers met medische precisie en op rituele wijze van hun organen werden ontdaan, herkent L.T. de handtekening van zijn oude leerling en vertrekt ongewapend en moederziel alleen om hem te stoppen. “If I’m not back in two days, it’ll mean I’m dead.”, luiden zijn laatste woorden alvorens hij het oerwoud instapt.

Regisseur William Friedkin heeft zijn sporen in de filmwereld al lang geleden verdient, met films als ‘The French Connection’ en ‘The Exorcist’. De laatste jaren werd het allemaal wat minder met hem, maar iedere filmliefhebber weet dat hij het in de vingers heeft om de kijkers dusdanig in een verhaal te trekken dat ze op het puntje van hun stoel zitten. In zekere zin weet hij dat effect in het eerste deel van ‘The Hunted’ ook te bereiken. Met name de dreigende, beklemmende scènes in de bossen sleuren de kijker mee in het spel van jager en prooi.

In het tweede deel vervalt de film in een opsomming van clichématige actiescènes, met gevechten en achtervolgingen die in andere films al eens eerder en vooral beter werden gedaan. In ‘The Fugitive’ bijvoorbeeld, waar Jones ook in zat en een – wellicht onverdiende gezien de concurrentie dat jaar – Oscar mee won. Wat bezielde twee getalenteerde en Oscar-winnende acteurs als Benicio del Toro en Jones om te gaan spelen in een film waarin ze maar weinig van hun kwaliteiten kunnen laten zien? Overigens probeert Del Toro er nog het beste van te maken. Zijn Aaron Hallam is zo ondoorgrondelijk en gevoelloos dat je echt een beetje bang van hem wordt. En op zijn leeftijd ziet het rennen, vechten en klimmen er tenminste ook niet zo lachwekkend uit. Bovendien mist het script diepgang, wat de film ook niet ten goede komt.

‘The Hunted’ is bepaald geen aanrader voor mensen die hopen ook interessante karakterontwikkelingen, maar ook de rasechte actiefan zal in deze film niet helemaal vinden wat hij zoekt. Slechts de eerste drie kwartier met de scènes in het bos en de matig tot redelijke acteerprestaties van Benicio del Toro zouden de opportunistische filmliefhebber nog kunnen overhalen de dvd uit de schappen van de videotheek te trekken.

Bioscooprelease: 5 juni 2003