The Iceman (2012)

Regie: Ariel Vromen | 103 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Michael Shannon, Winona Ryder, Chris Evans, Ray Liotta, David Schwimmer, Robert Davi, Danny A. Abeckaser, John Ventimiglia, Ryan O’Nan, McKaley Miller, James Franco, Megan Sherrill, Stephen Dorff, Hector Hank, Zoran Radanovich, Shira Vilensky, Kelly Lind, John P. Fertitta, Erin Cummings

Honderden mensen beroofde de meedogenloze huurmoordenaar Richard Kuklinski alias The Iceman van het leven. In de verfilming van dit indrukwekkende verhaal heeft regisseur Ariel Vromen met Michael Shannon, Ray Liotta en zelfs een klein rolletje voor James Franco een veelbelovende cast tot zijn beschikking. Het zijn dan ook de acteerprestaties die ‘The Iceman’ boven water houden, want van de (matige) plot moet de film het niet hebben.

In opdracht van verschillende criminele organisaties maakt de koelbloedige Iceman (naar eigen zeggen) om en nabij 250 mensen koud. Dit gaat gepaard met de nodige conflicten omtrent eer, vertrouwen en loyaliteit binnen het criminele circuit zoals deze bekend zijn uit de gemiddelde maffiafilm. Het uitoefenen van deze professie doet Kuklinksi echter geheel buiten het weten van zijn vrouw en twee dochters om. Hierdoor ontstaat er een merkwaardige situatie waarbij de onverschrokken moordenaar zich in het dagelijks leven in de rol van liefhebbende vader schikt.

Dat Michael Shannon als angstaanjagende seriemoordenaar een briljante combinatie is kan geen verrassing zijn. De indrukwekkende verschijning boezemt op geloofwaardige wijze angst in bij menig slachtoffer. Het is misschien ook meteen deze geloofwaardigheid waar hij zijn eigen nek mee omdraait, deze ‘niet-zo-vriendelijke-man’ slaagt er met zijn beestachtige methodes namelijk niet in om enige sympathie op te wekken. Ook het trucje om hem als familieman neer te zetten en heel principieel de regel “ik zit niet aan kinderen” mee te geven prik je als kijker vrij gemakkelijk doorheen.

Ook dient er een speciaal compliment uitgedeeld te worden aan alle kappers, barbiers en andere haarverzorgers die aan deze film hebben meegewerkt. De extravagante kapsels, snorren, baarden en metamorfoses binnen deze vormen van gezichtsbeharing vliegen je namelijk om de oren. Dat er wordt gekozen voor een andere haardracht om een nieuwe periode aan te duiden is tot daaraan toe, het concurreren met David Beckham qua diversiteit in kapsels is echter overdreven.

Vromen zal met de verfilming van het verhaal van Richard Kuklinski niet dezelfde impact hebben als de gevreesde seriemoordenaar in zijn tijd had. Met ‘The Iceman’ lijkt hij dan ook een film gemaakt te hebben waarvan er dertien in een dozijn passen, door de overtuigende acteerprestaties blijft de film echter wel vermakelijk.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 6 juni 2013
DVD- en blu-ray-release: 15 oktober 2013