The Illusionist (2006)

Regie: Neil Burger | 110 minuten | drama, avontuur, romantiek, fantasie | Acteurs: Edward Norton, Jessica Biel, Paul Giamatti, Rufus Sewell, Eleanor Tomlinson, Aaron Johnson, Brian Caspe, Tom Fischer, Eddic Marsan, Erich Redman, Ellen Savaria, Jake Wood

De Amerikaanse productie ‘The Illusionist’ is nogal lastig te typeren. Zij combineert verschillende genres (drama, romantiek, avontuur, thriller, fantasie en kostuumfilm), zonder dat er één duidelijk overheerst. Die door elkaar gehusselde genres lopen elkaar gelukkig niet in de weg en zouden dus een interessante film kunnen opleveren; zeker als je een blik werpt op de cast en weet dat Philip Glass verantwoordelijk is voor de muziek.

Een slechte film is ‘The Illusionist’ dan ook niet geworden. De film is in alle opzichten verzorgd: van acteren tot vormgeving tot dialogen, alles straalt puur vakmanschap uit. De straten van Praag, die de straten van het 19e eeuwse Wenen moeten voorstellen, zijn pittoresk als altijd, het verhaal is redelijk origineel en de pulserende muziek van Philip Glass stuwt de boel lekker op. Bijzonder knap is de manier waarop regisseur Burger de shows van Eisenheim laat zien. Hoewel de trucs van de illusionist vaak niets bijzonders zijn, beleef je toch de verwondering van het 19e eeuwse publiek.

Dat ‘The Illusionist’ uiteindelijk geen echte hoogvlieger is geworden, heeft van alles te maken met de plot. Hoewel origineel, is het verhaal iets te mager om twee uur lang te boeien. Daarbij is het tempo van de film uiterst laag, wat het soms moeilijk maakt om bij de les te blijven.

Het belangrijkste minpunt van ‘The Illusionist’ is echter de ontknoping. Het is in dit geval begrijpelijk dat op het eind een konijn uit de hoge hoed moet worden getoverd, maar dan wel uit de hoed van een meestergoochelaar en niet uit die van een vermoeid scenarist. Hoewel het einde strikt genomen niet eens onmogelijk is, doet het een te groot beroep op de lichtgelovigheid van de toeschouwer. Die finale zorgt ervoor dat de film, die daarvoor elegant laveerde tussen realiteit en fantasie, plots volstrekt ongeloofwaardig wordt. De ontrafeling van het mysterie wordt bovendien voorgeschoteld via een razendsnelle montage, die enorm botst met het 19e eeuwse tempo van daarvoor. Wellicht hoopten de scenaristen daarmee de vele onwaarschijnlijkheden te verdoezelen maar dat is ze dus niet gelukt.

Zodoende is ‘The Illusionist’ een aardige film geworden, die helaas één trucje te veel wil uithalen. Goed genoeg voor een bescheiden applaus, maar de zaal breken we hier niet voor af.

Bioscooprelease: 4 januari 2007