The Impossible – Lo imposible (2012)

Regie: J.A. Bayona | 114 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Naomi Watts, Ewan McGregor, Tom Holland, Geraldine Chaplin, Marta Etura, Oaklee Pendergast, Samuel Joslin, Sönke Möhring, Ploy Jindachote, Jomjaoi Sae-Limh, Johan Sundberg, La-Orng Thongruang, Nicola Harrison, Laura Power, Philippe Durand, Bruce Blain, Dominic Power

26 december 2004 was de dag dat één van de grootste natuurrampen zich voltrok in de wereld. Een zware zeebeving zorgde voor een gigantische vloedgolf die de kusten van meerdere Aziatische landen compleet weg spoelde. Naar schatting zijn er in totaal meer dan 230.000 mensen overleden. Deze heftige gebeurtenis had impact op nog veel meer mensen. Eén van die families staat centraal in het meeslepende ‘The Impossible’ van de Spaanse regisseur Juan Antonio Bayona.

Iedereen kent de heftige beelden uit 2004 van het verwoestte Azië. De vernietigende kracht van water was nog nooit zo duidelijk geweest. De verhalen er om heen waren schrijnend, huilende mensen die alles kwijt waren. Maar de ervaring hoe het echt voelde om middenin de golf te zitten wordt pas duidelijk na het zien van ‘The Impossible’. Bayona toont ons eerst de Britse familie Bennett die met hun hele gezin op vakantie gaat naar Thailand. Ze vieren samen kerst en genieten van het prachtige Thailand. Het moment dat de familie nietsvermoedend aan het zwembad op de fatale dag vakantie zit te vieren is de spanning voelbaar. Als kijker wacht je op het moment van de golf. Hoe zal het eruitzien? Het moment suprême slaat in als een mokerslag die tien minuten aanhoudt. Er is geen tijd om te beseffen wat er gebeurt als de gigantische golf alles om zich heen verwoest en meesleurt. We volgen Maria (Naomi Watts) die keihard door een glaswand knalt en moet vechten om boven water te komen. Al die tijd ben je als kijker samen met Maria onder water. Het maakt de filmbeleving realistisch en zeer verontrustend. Als ze eindelijk boven komt klampt ze zich huilend en in volle paniek vast aan een boom. Snel spot ze haar oudste zoon Lucas die zich zonder al te veel kleerscheuren ook probeert vast te houden. Maria daarentegen is zwaargewond en Bayona ontziet de kijker niet in het tonen van heftige wonden. Tegelijkertijd zien we Henry die in de resten van het resort wanhopig op zoek gaat naar Maria en Lucas. Gelukkig zijn de twee jongste kinderen bij hem.

Vanaf dat moment draait ‘The Impossible’ alleen nog maar om overleving en de mogelijke hereniging van de familie Bennett. En dat is genoeg, want je leeft iedere seconde mee met de familie. Dat is grotendeels te danken aan de briljante cast. Naomi Watts is fantastisch als de gewonde Maria die vecht voor haar leven en haar gezin. Je voelt de vreselijke pijn die ze lijdt en Watts gaat nooit over het randje. Haar samenspel met Tom Holland als Lucas die zijn filmdebuut maakt is ijzersterk. Holland moet voor zijn moeder zorgen en hoe dapper hij ook is: de angst en wanhoop van de situatie zijn van zijn gezicht af te lezen. Ewan McGregor is de ultieme familieman die tijdens een heftig telefoongesprek hevig ontroert.

‘The Impossible’ is een Spaanse productie. Het Britse gezin dat centraal staat is gebaseerd op een Spaans gezin dat de tsunami mee maakte. Bayona, die eerder succes had met ‘The Orphanage’, nam de film op in Spanje en in Thailand. In Spanje werden in een gigantische watertank de scènes met Naomi Watts opgenomen. Een mechanisme dat onder het water zat liet het water in beweging komen om zo het gewenste effect te verkrijgen. In Thailand waren er opnames op locaties waar het Spaanse gezin echt is geweest en waren veel Thaise figuranten in de film zelf slachtoffer geworden van de tsunami. Dit alles geeft de film een authentieke sfeer en zorgt ervoor dat er geen sentimenteel Hollywoodsausje over heen zit.

Is er dan niks op de film aan te merken? Hier en daar wordt de emotie van de kijker gemanipuleerd wanneer er bij heftige en ontroerende scènes dramatische muziek wordt gespeeld. Ook zonder muziek zouden die fragmenten emotioneel zijn. Maar het zijn maar kleine schoonheidsfoutjes. Het acteerwerk en de manier waarop Bayona de tsunami levensecht laat lijken doet het kleine beetje negatieve direct verdwijnen. ‘The Impossible’ is een prachtige meeslepende film over de kracht van de mens in een verschrikkelijke situatie. Als kijker kan je door de film een beetje een voorstelling maken van de hel die de tsunami in 2004 voor zovelen was. Een must-see!

Shelley Eimers

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 17 januari 2013