The Inbetweeners-The Inbetweeners Movie (2011)

Regie: Ben Palmer | 97 minuten | komedie | Acteurs: Simon Bird, James Buckley, Blake Harrison, Joe Thomas, Laura Haddock, Emily Head, Tamla Kari, Jessica Knappet, Lydia Rose Bewley, Theo Barklem-Biggs, Emma Louise Cargill, David Chrysanthou, Greg Davies, Katarina Gellin, Anthony Head, Theo James, Eloise Joseph, Cush Jumbo, Henry Lloyd-Hughes, Alex MacQueen, Christopher Miltiadou, David Mumeni, TJ Nelson, Jimmy Roussounis, David Schaal, John Seaward, Andrew Spiers, Belinda Stewart-Wilson

Binnen het genre van de tienerkomedie valt, net zoals in andere soms schijnbaar oppervlakkige genres zoals de romcom of de bromance, duidelijk onderscheid te maken tussen de ene uitwerking van de min of meer vast formule en de andere. ‘The Inbetweeners’ vormt de Britse tegenhanger van de typische ‘American Pie’-films uit de Verenigde Staten. De gelijknamige serie heeft er in Engeland al drie succesvolle seizoenen op zitten en is ook op de Nederlandse televisie een bescheiden hitje geworden. De serie begint wanneer de upperclass en intelligente Will door de scheiding van zijn ouders en de daaruit volgende financiële problemen van zijn moeder van een privé- naar een publieke school gaat. Hij sluit zich aan bij Simon, Jay en Neil, drie slome tieners die ergens onderaan de sociale ladder hangen, maar op hun manier toch het beste van hun levens proberen te maken. Will heeft als buitenstaander een scherpzinnige blik op hun groepje, en neemt zichzelf graag op de hak in de bekakte voice-over die gelukkig ook de film heeft gehaald.

Waar de serie zich vooral op de middelbare school afspeelt, begint de film zodra de jongens hun eindexamens achter de rug hebben. Ze hebben alle vier hun eigen toekomstplannen en sores om zich over te bekommeren. Will wordt genegeerd door zijn vader, die plotseling hertrouwd blijkt te zijn met een meisje niet veel ouder zijn zoon; Jay is vooral bezig met het ontdekken van alle hoeken van de internetporno maar wordt zwaar onder de duim gehouden door zijn dominante vader. Simons hart wordt vlak na het examen gebroken wanneer Carli, zijn grote liefde, een punt zet achter hun relatie en Neil, tja Neil vindt het allemaal wel best: hij werkt in de supermarkt en heeft een vriendinnetje aan wie hij voortdurend mag zitten. De vier besluiten om – nu het nog kan – gezamenlijk op vakantie te gaan: twee weken vol onvergetelijke ervaringen liggen voor het oprapen! Oftewel, zoals de bescheiden Jay het brengt:  “Two weeks of sun, sea, sex, sand, booze, sex, minge, fanny and tits. And booze. And sex.”

Dat de werkelijkheid niet zo rooskleurig uitpakt, is geen verrassing. Dat het hotel, de vrouwenjacht, hun gebronsde lijven en de seksuele ervaringen allemaal nogal tegenvallen, hoort bij het genre maar ook bij het leven van een tienerjongen. Medelijden hebben ze daarom niet met zichzelf, en dankzij Wills immer scherpe commentaar hoeft de kijker dat ook niet te hebben. Vooral de eerste helft van de film is bijzonder onderhoudend, met al vrij in het begin een legendarische dansscène als hoogtepunt. Helaas volgt de film in de tweede helft steeds stelselmatiger de formuleregels van dit type film. De geloofwaardigheid die in de serie zo belangrijk is, ontbreekt tegen het einde van de ontknoping volkomen. De vrouwelijke personages die geestig en onafhankelijk beginnen, ontwikkelen zich stuk voor stuk als zielige types, die alles maar te slikken hebben (letterlijk en figuurlijk helaas) en puntje bij paaltje maar wat graag gered willen worden door een van hun mannelijke tegenspelers. De obligate gekkigheid aan het einde kan de tweede helft van de film helaas niet meer redden; een goed idee om deze film dus pakweg na een uur uit te zetten en zo te genieten van de geestige eerste helft.

Ruby Sanders

Bioscooprelease: 19 januari 2012
DVD- en blu-ray-release: 30 mei 2012