The Infiltrator (2016)

Regie: Brad Furman | 127 minuten | biografie, drama, misdaad, thriller | Acteurs: Bryan Cranston, John Leguizamo, Diane Kruger, Benjamin Bratt, Amy Ryan, Joseph Gilgun, Jason Isaacs, Olympia Dukakis, David Horovitch, Mark Holden, Rubén Ochandiano, Simón Andreu, Jessica L. Fuerst, Art Malik, Saïd Taghmaoui

Bryan Cranston schrijft overuren op het gebied van autobiografische rollen. Na ‘Trumbo’ maakt hij nu zijn opwachting in ‘The Infiltrator’, gebaseerd op het gelijknamige boek van Robert Mazur. Mazur werkt als douane-agent bij de politie van de VS en hij zit tegen zijn pensioen aan. Zijn vrouw Evelyne probeert het hem uit zijn hoofd te praten, maar Robert besluit nog één keer all the way te gaan: hij gaat undercover als witwasspecialist Bob Musella, met assistentie van twee andere undercovers (John Leguizamo als Emir Abreu en Diane Kruger als zijn ‘verloofde’ Kathy Ertz), Het doel? Infiltreren in de drugswereld om het Escobar-kartel te ontmantelen.

Regisseur Brad Furman (bekend van onder andere ‘The Lincoln Lawyer’ uit 2011) blijft het boek en de conventies omtrent dit filmgenre trouw. We zien Cranston als Musella meer en meer opklimmen binnen de rangen. Ondanks het dunne lijntje waar hij en zijn partners op balanceren, weten ze gestaag vertrouwen te winnen en zelfs bij de nummer twee van Escobars operatie, Roberto Alceino (Benjamin Bratt), over de vloer te komen. En dat is wat de film het meest interessant maakt, Cranston speelt de dubbelrol trouwe huisvader/sluwe witwasser zo overtuigend, dat je soms met het zweet in je handen zit. Want hoe voorkom je dat de ‘onderwereld’ je normale leventje op zijn kop zet, waar trek je de grens?

De drugsmaffia, niet vies van een martelpartijtje of executie op zijn tijd, probeert hem op allerlei manieren te testen en Musella weet zich er telkens uit te bluffen. Maar ja, we spreken dan ook over de jaren 80, het Reagan-tijdperk. Het is een periode waarin je iets gemakkelijker (want: geen internet) een andere identiteit aan kon nemen.

De fans van actie zullen wellicht een beetje teleurgesteld zijn, ‘The Infiltrator’ verloopt voornamelijk lineair en ietwat voorspelbaar: de opkomst van Bob tegenover de ondergang van zijn zogenaamde vrienden. Toch kent ‘The Infiltrator’ genoeg spannende momenten, vervelen is geen optie. Cranston is in topvorm, maar ook Leguizamo, Kruger en de cynische Amy Ryan (‘Birdman’) weten in de bijrollen te overtuigen. Met een speciale, eervolle vermelding voor good old Olympia Dukakis, die opdraaft als een perfect gecaste tante Vicky. Twee uur en zeven minuten entertainment, kom daar nog maar eens om. Het advies? Gaat hem zien on the big screen…

Ruud Stift

Bioscooprelease: 15 september 2016
DVD- en blu-ray-release: 29 december 2016