The Informant – Gibraltar (2013)

Regie: Julien Leclercq | 110 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Gilles Lellouche, Tahar Rahim, Riccardo Scamarcio, Raphaëlle Agogué, Mélanie Bernier, Philippe Nahon, Aidan Devine, Vlasta Vrana, Joe Cobden, Yousef Hajdi, Jean-Philippe Puymartin, Romano Orzari, Christopher B. MacCabe, John Ralston, Alban Lenoir, Aymen Saïdi, Kahina Carina, Bernard Lincot, Jorge Casalduero, Mohid Abid

Als ‘gewone man’ kun je je maar beter verre houden van zaken waar je eigenlijk geen verstand van hebt. Dat heeft Marc Fievet wel geleerd. Eind jaren tachtig zat de Fransman, die in Gibraltar een horecagelegenheid runde, met fikse schulden. Omdat hij toch zo goed mogelijk voor zijn gezin wilde zorgen, besloot hij in zee te gaan met de Franse douane, die hem vroegen hun informant te worden. Gibraltar is namelijk een populaire doorvoerhaven voor verdovende middelen en in het café van Fievet werden nogal eens wat clandestiene handeltjes beklonken. Maar Marc kreeg niet alleen met de Franse douane te maken; ook de Spaanse, Marokkaanse en Britse autoriteiten zitten bovenop de lucratieve drugshandel in Gibraltar. Als ook de grote internationale drugsbaronnen hem in het vizier krijgen, belandt Marc in een web van intriges waar hij maar moeilijk uit kan komen.

Fievet beschreef zijn relaas in een autobiografie en dat boek is in 2013 verfilmd onder de titel ‘The Informant’ (de oorspronkelijke Franse titel is ‘Gibraltar’). Uiteraard is het verhaal enigszins geromantiseerd. Om zijn gezin te onderhouden wordt Marc Duval (Gilles Lellouche), een Franse expat in Gibraltar, een undercoveragent voor de Franse douane. Door middel van wat kleinere smokkel wint hij geleidelijk aan het vertrouwen van Claudio Lanfredi (Riccardo Scamarcio), een machtige smokkelaar van cocaïne die banden heeft met de Colombiaanse drugshandelaars. Marc dringt op die manier diep binnen in de wereld van de drugshandel en loopt steeds grotere risico’s. Maar wanneer hij opklimt in het kartel, ontdekt hij ook de luxe en het gemakkelijke geld. Marc moet steeds op zijn hoede zijn en enkel leugens houden hem nog in leven. Maar wanneer de Engelse douane Lanfredi wil arresteren wordt het spel nog gevaarlijker en dreigt Marcs gezin hiervoor de prijs te betalen.

Aangezien Abdel Raouf Dafri – verantwoordelijk voor het scenario van het veelgeprezen ‘Un prophète’ uit 2009 – het script schreef en de ster uit diezelfde film, Tahar Rahim, een van de hoofdrollen speelt, waren de verwachtingen hooggespannen. Helaas weet deze door Julien Leclercq geregisseerde thriller die niet helemaal waar te maken. Dat ligt overigens niet aan de drie hoofdrolspelers, die meer dan degelijk voor de dag komen. Gilles Lellouche speelt op overtuigende wijze Marc, de gewone man die zich als een kip zonder kop in het broeinest van intriges waagt, louter en alleen om zijn vrouw (Raphaëlle Agogué) en pasgeboren kind uit de financiële zorgen te helpen (zich niet beseffende dat hij hun problemen op deze manier alleen maar groter maakt, zeker wanneer hij zijn eigen boot beschikbaar stelt voor drugstransporten). Rahim speelt de Franse douanier Redjani Belimane, die Marc benadert en zijn contactpersoon is binnen de overheid – al is zijn rol wel wat kleurlozer dan die van Lellouche. De derde centrale rol is die van de gevaarlijke drugsbaas Claudio (Riccardo Scamarcio), die wat al te dichtbij Marcs privéleven komt wanneer hij aanpapt met diens labiele zus Cécile (Mélanie Bernier).

‘The Informant’ begint veelbelovend, met een set-up die volop mogelijkheden biedt voor een spannende honderd minuten. Helaas verzandt de film ongeveer halverwege in te complexe plotontwikkelingen, vage intriges en te veel dialogen. De drie mannelijke hoofdrolspelers houden de film nog aardig overeind, maar het is jammer dat de belangrijkste vrouwelijke rollen ernstig onderbelicht blijven. Desondanks is ‘The Informant’ het kijken waard, al blijft het jammer dat er niet iets meer met het intrigerende verhaal van Fievet gedaan is.

‘The Informant’ (‘Gibraltar’) verschijnt dinsdag 21 januari 2014 op DVD.