The Insatiable Mrs. Kirsch (1993)

Regie: Ken Russell | 29 minuten | korte film | Acteurs: Hetty Baynes, Simon Shepherd, Ken Russell

‘The Insatiable Mrs. Kirsch’ is een flauw maar toch ook wel grappig filmpje over een schrijver (Simon Shepherd) die gefascineerd raakt door een vrouw (Hetty Baynes) die in hetzelfde hotel als verblijft waar hij zich teruggetrokken heeft om zich op zijn roman te kunnen storten. Volgens hem heeft ze maar een ding “on her mind”, sex. Hij baseert deze conclusie op het feit dat ze hem lijkt te negeren, zich op een uitermate erotische manier over haar eten ontfermd, zich regelmatig terugtrekt in haar hotelkamer, waar dan een vreemd trillend geluid vandaan komt, en vaak naar de receptie geroepen wordt en dan niet meer terugkomt. Hij vermoedt dat ze een luxe callgirl is, maar tegelijkertijd is ze wel altijd alleen… De visioenen die de schrijver heeft zijn voor hem voldoende om hem in hoogste staat van opwinding te brengen, voor de kijker is het eerder komisch. We zien mevrouw Kirsch in lingerie, jarretels incluis, op zwart satijnen lakens liggen, terwijl ze een koffertje met verschillende vibrators naast zich heeft liggen die ze afwisselend uitprobeert (op alle plekken van het lichaam behalve waar het hoort).

Het filmpje ademt de typische Engelse sfeer uit, niet alleen door de landschappen en de decors, maar ook de hoofdpersoon, de schrijver (die geen naam krijgt in de film) is op en top Brits. Ken Russell, regisseur van onder andere ‘Tommy’ en ‘Women in Love’ (waarvoor hij zijn enige Oscar won), liet in dit filmpje zijn toenmalige vrouw opdraven als lustobject. Weinig mensen zullen door haar vertoning geprikkeld worden, maar dat kan ook aan het jaren tachtig uiterlijk liggen (terwijl de film in 1993 gemaakt is, lijkt de mode in Engeland nog wat achter te lopen).

Het zou jammer zijn om te verklappen hoe het met de onverzadigbare mevrouw Kirsch afloopt en of de schrijver nu wel of niet door haar verleid wordt, feit is wel dat Russell alle eindjes aan elkaar heeft geknoopt met dit eerder lollige dan erotische werkje.