The Institute (2017)

Recensie The Institute CinemagazineRegie: James Franco, Pamela Romanowsky | 94 minuten | thriller | Acteurs: James Franco, Allie Gallerani, Tim Blake Nelson, Lori Singer, Vincent Alvas, Pamela Anderson, Carmen Argenziano, Lauren B. Mosley, Zoe Bleu, Melissa Bolona, Tamzin Brown, Laura Burnett, Robyn COhen, Amber Coney, Jeannine Corcoran, Elena Cristiean, Josh Duhamel, Jessica Starr Folger, Nana Ghana, Beth Grant, Zola Vanessa Hauge, Gabrielle Haugh, Scott Haze, Erin Johnson

Vroeger dacht men dat vrouwen onvolmaakte wezens waren. Fysiek zwak, vatbaar voor hysterie en niet in staat tot rationeel denken. Goedbedoelende doktoren bedachten methodes om hen letterlijk en figuurlijk beter te maken. Minder goedbedoelende doktoren maakten misbruik van de vrouwen die aan hun zorg werden toevertrouwd. In het – inmiddels gesloten – Rosewood Institute in Baltimore liet men vrouwelijke patiënten ‘adopteren’ door rijke notabelen die hen vervolgens als slavinnen gebruikten. Een sterk uitgangspunt voor een film, zou je denken, maar regisseurs James Franco en Pamela Romanowsky maken er een potje van.

‘The Institute’ – volgens de DVD-hoes gebaseerd op een “ongelooflijk, maar waargebeurd verhaal” – speelt zich af in de negentiende eeuw. De eigengereide Isabel Porter (Allie Gallerani) zit na de dood van haar ouders niet lekker in haar vel. Haar broer (Joe Pease) brengt haar naar het bovengenoemde Rosewood Institute, waar deftige dames met problemen op krachten kunnen komen. Dr. Cairns (James Franco) vertelt Isabel dat ze zich als herboren zal voelen, zolang ze zich maar overgeeft aan zijn behandelingen. Ze moet haar oude identiteit afbreken om een nieuwe identiteit op te kunnen bouwen. Cairns dient Isabel een drankje toe waar ze levendig van gaat dromen. De jonge vrouw verliest haar grip op de werkelijkheid en wordt meegezogen in de verwikkelingen rond een duivels genootschap.

‘The Institute’ had een punt kunnen maken over de angst voor sterke vrouwen in een patriarchale samenleving. Of over de kwetsbaarheid van psychiatrisch patiënten. Het had een stijlvol vormgegeven film kunnen zijn. Het had een film kunnen zijn waarin acteurs afdalen in de duistere diepten van hun eigen geest. Wat we krijgen is een flets, stuurloos misbaksel. Hoewel er best akelige scènes in ‘The Institute’ zitten – folteringen met zwepen en kokend water, een lobotomie – is het eindresultaat eerder smakeloos dan eng. Erger nog: het is dodelijk saai, met al dat semi-filosofische gewauwel over pijn en bevrijding. Het lijkt alsof de filmmakers geen idee hadden wat ze met deze thriller wilden zeggen. Dat idee wordt nog eens versterkt door het absurde einde, dat de toch al wankele opbouw definitief onderuit trapt. Overslaan.

Paula Koopmans

Waardering: 1.5

VOD-release: 25 mei 2017
DVD- en blu-ray-release: 26 mei 2017