The Insult – L’insulte (2017)

Recensie The Insult CinemagazineRegie: Ziad Doueiri | 112 minuten | drama | Acteurs: Adel Karam, Kamel El Basha, Camille Salameh, Diamand Bou Abboud, Rita Hayek, Talal Jurdi, Christine Choueiri, Julia Kassar, Rifaat Torbey, Carlos Chahine, Georges Daoud, Christina Farah, Elie Njeim

Ieder land zijn trauma’s. Nederland zijn Tweede Wereldoorlog, Spanje zijn burgeroorlogen, Japan zijn atoomaanval, Rwanda zijn bloedbad. En Libanon? Libanon heeft de Libanese burgeroorlog, een gebeurtenis die door zijn complexiteit nauwelijks is na te vertellen. Tussen 1975 en 1990 vocht in Libanon zo’n beetje iedereen tegen iedereen. Christenen, moslims, Palestijnen, huurlingen, zelfs Japanners. Ook landen buiten Libanon deden enthousiast mee, met 250.000 doden en 1 miljoen vluchtelingen als resultaat.

Niet vreemd dat zelfs 40 jaar later een klein incident tussen voormalige Libanese vijanden kan uitgroeien tot een drama. Dat is wat we zien in het meeslepende ‘The Insult’. Een Christen en een Palestijn krijgen het aan de stok met elkaar wanneer er bij bouwwerkzaamheden iets mis gaat. Een christelijke huisbezitter spettert een Palestijnse voorman nat waarna belediging volgt op belediging. Het incident groeit uit tot een rechtszaak waarbij het halve land betrokken raakt. Oude vijandschappen wordt nieuw leven ingeblazen en het lijkt een kwestie van tijd voor de boel totaal uit de hand loopt.

Ondanks het explosieve onderwerp levert dit verhaal een verbazingwekkend genuanceerde en objectieve film op. Al snel wordt duidelijk dat zowel christen als Palestijn diepe wonden meedraagt uit het verleden. Het verschil tussen dader en slachtoffer verdwijnt, de deprimerende situatie waarin beide zich bevinden is alles dat rest.

Het scenario van ‘The Insult’ is heel gelijkmatig, zodat we nauwelijks doorhebben hoe het conflict steeds intenser en ellendiger wordt. Bovendien zitten er wat kleine wendingen in het verhaal en nemen we ook een kijkje in de privélevens van de hoofdpersonen. Het acteren is prima, waarbij meehelpt dat ook minder belangrijke personages mooi zijn uitgewerkt.

Het enige wat je ‘The Insult’ kunt verwijten is dat het verhaal de gebaande paden volgt, vanaf het incident tot de onvermijdelijke rechtszaken. Maar omdat de invulling zo ijzersterk is, mag je dat minpunt meteen weer vergeten. Na ‘Waltz with Bashir’ (2008) en ‘Lebanon’ (2009) levert de Libanese burgeroorlog opnieuw een gedenkwaardige film op. Is dat trauma toch nog ergens goed voor.

Bioscooprelease: 15 februari 2018
DVD-release: 6 juli 2018