The Internship (2013)

Regie: Shawn Levy | 120 minuten | komedie | Acteurs: Vince Vaughn, Owen Wilson, Rose Byrne, Aasif Mandvi, Max Minghella, Josh Brener, Dylan O’Brien, Tiya Sircar, Tobit Raphael, Josh Gad, Jessica Szohr, Rob Riggle, Eric André, Harvey Guillen, Gary Anthony Williams, Bruno Amato, JoAnna Garcia Swisher, Anna Enger

Na in de film ‘Wedding Crashers’ uit 2005 ongenodigd huwelijksfeesten bijgewoond te hebben, verschijnen hoofdrolspelers Vince Vaughn en Owen Wilson opnieuw samen op het witte doek. Ditmaal is het komisch duo te zien als de horlogeverkopers Billy (Vaugn) en Nick (Wilson) die, net als hun handelswaar, niet met de tijd zijn meegegaan. Als het bedrijf waarvoor de veertigers werken wordt opgedoekt, lijkt hun toekomst op de arbeidsmarkt allesbehalve rooskleurig. Totdat het Billy lukt een sollicitatiegesprek met Google te regelen, en hij en Nick, ondanks hun gebrek aan relevante kennis, zich binnen weten te bluffen op de campus in Silicon Valley.

De twee komen terecht tussen briljante studenten die er alles voor over hebben om één van de weinige uitverkorenen te worden voor wie de stage (bestaande uit zeven uiteenlopende opdrachten die in teams moeten worden uitgevoerd) zal leiden tot een vaste aanstelling bij Google.  Billy en Nick worden opgedeeld in een groep met outsiders, die niet zitten te wachten op de twee vrienden die het hebben over “on the line” zijn, Instagram niet kennen en voortdurend refereren naar jaren tachtig-films. Met het verstrijken van de tijd blijkt dat de twee verschillende generaties elkaar toch het één en ander kunnen bijbrengen. De jonge studiebollen komen erachter dat er buiten het beeldscherm ook leuke dingen te doen zijn, en Billy en Nick worden wegwijs gemaakt in het digitale tijdperk. Maar is de ontplooiing van de protagonisten genoeg om uiteindelijk bij Google te mogen werken?

Hoewel Vaughn en Wilson opnieuw de rollen van beste vrienden met een vlotte babbel op zich nemen, is ‘The Internship’ een komedie met een serieuzere strekking dan ‘Wedding Crashers’. Waar het hoofddoel in de laatstgenoemde film het verleiden van mooie vrouwen was, daar komt nu het versieren van een baan ten tijde van economische crisis voor in de plaats. ‘The Internship’ sluit aan op de actualiteit, en stipt de recessie en de generatiekloof aan zonder zwaar op de hand te worden of de ‘American Dream’ uit het oog te verliezen.

De rest van de personages is allesbehalve subtiel uitgewerkt. Zo is er de onvermijdelijke antagonist (met hooghartig Brits accent) die op zijn plaats gezet moet worden, computernerds zonder sociaal leven en de strenge baas die toch een klein hartje blijkt te hebben. Toch werken deze stereotypen niet storend in dit geromantiseerde kijkje achter de schermen van ’s werelds bekendste zoekmachine.

‘The Internship’ is een beetje voorspelbaar, heel erg Hollywood en desalniettemin een leuke feel-goodfilm.

Loes van Iperen

Bioscooprelease: 11 juli 2013