The Interview (1998)

Regie: Craig Monahan | 103 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Hugo Weaving, Tony Martin, Aaron Jeffery, Paul Sonkkila, Michael Caton, Peter McCauley, Glynis Angel, Leverne McDonnell, Libby Stone, Andrew Bayly, Doug Dew

Sommige filmers reizen de halve wereld af op zoek naar een geschikte locatie. Andere hebben genoeg aan een gebouw dat groot genoeg is om voor een politiebureau door te kunnen gaan. Dat laatste is het geval bij de Australische productie ‘The Interview’, een thriller die zich bijna volledig afspeelt binnen de muren van een dergelijk gebouw. We zijn daar getuige van het verhoor van Eddie Fleming, een man die iets op zijn kerfstok schijnt te hebben, al blijft het lang onduidelijk wat. Tussen de verhoren door volgen we de agenten tijdens hun meer of minder formele besprekingen op kantoor.

Het levert een spannende en redelijk diepgaande film op. Te danken is dat vooral aan het sterke script. In het begin is de kijker al even verward als de gevangengenomen Eddie. Waarom zit hij hier? Wat heeft hij gedaan om voor dag en dauw van zijn bed gelicht te worden? Langzaam en in kleine doses krijgt de kijker steeds meer informatie over de zaak. Al even langzaam wordt hij aangestoken door de naargeestige sfeer in het politiebureau en door de onzekerheid of datgene wat hij hoort eigenlijk wel klopt.

Afgezien van het spannende verhaal heeft ‘The Interview’ nog wat interessante thema’s te bieden. Die gaan vooral over de ethische grenzen waarbinnen overheidsdienaren moeten werken. Dat klinkt saaier dan het is. Uit ‘The Interview’ blijkt maar weer eens dat er een smalle grens loopt tussen een verhoor op het scherpst van de snede en pure intimidatie. Daarnaast houdt de film zich bezig met de hedendaagse obsessie om alles op geluids- of videoband vast te leggen. Het is veelzeggend dat de belangrijkste onderonsjes in ‘The Interview’ zich afspelen in het trappenhuis of op het dak van het gebouw: plaatsen waar de personages ongestoord met elkaar kunnen praten.

Wat deze film verder nog als pluspunt heeft is het geweldige acteren. Alleskunner Hugo Weaving is op dreef als de enigmatische Eddie Fleming en ook Aaron Jeffery doet het prima als agent Pryor. Toch is het Tony Martin die als John Steele hier de show steelt. Soms rustig, dan weer agressief, dan weer wanhopig, laat Martin het hele scala aan emoties zien van een rechercheur die niet alleen te maken krijgt met een ongrijpbare verdachte, maar ook met zeurende superieuren en opdringerige media.

Hoewel het script niet altijd in balans is – sommige wendingen komen wel erg uit de lucht vallen en soms zit het thema het verhaal wat in de weg – en het einde niet echt bevredigt, is ‘The Interview’ voor alles een intelligente en spannende film geworden. Maar wel een waarbij je als kijker steeds goed bij de les moet blijven. Dikke aanrader.