The Intruder (2019)

Recensie The Intruder CinemagazineRegie: Deon Taylor | 97 minuten | drama, thriller | Acteurs: Meagan Good, Michael Ealy, Dennis Quaid, Joseph Sikora, Alvina August, Erica Cerra, Kurt Evans, Carolyn Anderson, Lili Sepe, Raylene Harewood, Chris Shields, Sam Vincent, Caroline Muthoni Muita, Connor Mackay

Stel je eens voor: een met jou bevriend jong stel koopt onderhands een huis aan de rand van een bos en is daar dolgelukkig mee. Omdat ze graag kinderen willen, paste het appartement in de grote stad niet meer bij hun toekomstplannen. Natuurlijk ben je blij voor ze, hoewel je ze ook niet benijdt vanwege het vele kluswerk dat ze te wachten staat. Maar dan hoor je dat de vorige eigenaar van het huis, een weduwnaar, nogal vreemd doet. Hij komt vaak onverwacht langs en één keer heeft hij zelfs de grasmaaier uit de (afgesloten!) schuur gehaald en is op eigen houtje het grasveld gaan maaien. Als je dan hoort dat hij én geobsedeerd lijkt door de nieuwe vrouwelijke eigenaar én dat zijn vrouw vroeger onder verdachte omstandigheden in het huis is gestorven, dan gaan alle alarmbellen toch af?

Wat is het eigenlijk met films dat onze grenzen doet vervagen? Zouden vrienden van je bovenstaande situatie écht overkomen, uiteraard met het vervolg dat in deze recensie wegens spoilers niet verklapt wordt, dan zou dit bij je thuis wekenlang hét onderwerp van gesprek zijn. Maar nu het een film betreft en je wéét dat dit niet echt is, lijkt je grens met wat ‘gewoon’ is op te lossen. Bij het bekijken zul je ‘The Intruder’ namelijk bestempelen als een thriller-light. Vermakelijk, maar nergens echt gruwelijk of nagelbijtend spannend.

Meagan Good en Michael Ealy spelen Annie en Scott, het paar met een kinderwens dat naar het Californische Napa wil verhuizen. Vooral Annie is in één klap verliefd op Foxglove. Foxglove, ja, het huis is namelijk vernoemd naar het giftige vingerhoedskruid. Dat lijkt op een hint naar onheilspellende zaken, maar er wordt verder niet zo gek veel mee gedaan. Dennis Quaid speelt de weduwnaar, die met spijt in zijn hart moet erkennen dat het huis te groot voor hem is, nu zijn vrouw is overleden en zijn kinderen de deur uit zijn. Omdat hij Annie en Scott graag mag, doet hij iets van de exorbitante prijs af én mogen ze al zijn meubels overnemen. Zijn vertrek naar Florida, om bij zijn dochter te gaan wonen, stelt hij echter steeds uit en op de meest ongunstige momenten staat hij weer voor de deur. Altijd met een goed excuus en veel van zijn raadgevingen zijn goedbedoeld, maar vooral Scott krijgt er de kriebels van.

Natuurlijk kan iedereen op zijn klompen aanvoelen waar dit allemaal toe leidt. Dennis Quaid speelt de rol als gestoorde gek met verve en is bij vlagen echt creepy. In één scène gaat hij volledig los als Jack ‘The Shining’ Torrance (of dat fragment nu een hommage of een schaamteloze kopie is, is niet duidelijk). Het is jammer dat Annie en Scott er niet in slagen boven hun papieren personages uit te komen. Ze doen wat er van het scenario verwacht wordt, maar gaan als karakters niet echt leven. Zo is Annie van beroep schrijfster voor vrouwenbladen, ‘women empowerment’ en zo, maar we zien haar nooit aan het werk. Ze is wél een kei in de keuken en in andere huishoudelijke taken. Haar naïviteit schuurt ongemakkelijk tegen het irritante aan. Scott heeft de geijkte baan bij een reclamebureau en haalt met gemak de grootste klanten binnen, maar echt kennen leren we hem niet.

‘The Intruder’ voelt als een film die je al talloze keren eerder hebt gezien (zeker als je redelijk bij bent met het zelfde genre uit de jaren negentig), maar toch is deze thriller goed te pruimen. Mede dankzij het enthousiaste spel van Quaid, het strakke tempo en het prettige gevoel dat goed van kwaad zal winnen, want geen moment geeft je deze film het idee dat Annie en Scott nooit hun kinderwens zullen vervullen.

VOD-release: 9 oktober 2019
DVD- en blu-ray-release: 30 oktober 2019