The Italian Job (2003)

Regie: F. Gary Gray | 111 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Mark Wahlberg, Charlize Theron, Donald Sutherland, Jason Statham, Seth Green, Mos Def, Edward Norton

‘The Italian Job’ is een remake van de oorspronkelijk in 1969 uitgebrachte film met de gelijknamige titel. In deze film speelt Michael Caine de hoofdrol. Wij zien, tijdens een scène in het huis van Steve, Michael Caine op een tv-scherm in een clip van de film ‘Alfie’ uit 1966. Zo heeft deze film meerdere verwijzingen, die je als kijker zo op het eerste gezicht niet opvallen.

Het eerste deel van ‘The Italian Job’ speelt zich af in Venetië. Daar wordt de perfecte kraak gepleegd en een evenzo spectaculaire ontsnapping. Echter het team heeft een verrader in zijn midden, die er met de goudstaven vandoor gaat. De verrader vermoordt John Bridger, die wilde rentenieren na deze kraak. Charlie zweert wraak en met de hulp van Stella (Charlize Theron), de dochter van John, berooft het team de verrader, die na een tijdje opduikt in Los Angeles.

Aangezien het om een remake gaat, is de belangrijkste vraag of we deze film moeten negeren of juist niet. Na het zien van de film is de belangrijkste conclusie dat de makers het oorspronkelijke verhaal in een modern jasje hebben gestoken. Dit komt het kijkplezier duidelijk ten goede. Het origineel doet immers nu toch wat gedateerd aan.

Het script verlangt overigens geen verregaande acteerprestaties, maar de cast, die bestaat uit gerenommeerde acteurs, weet de rollen overtuigd neer te zetten. Zeker wat betreft Edward Norton, die deze film alleen heeft gemaakt omdat hij hiertoe contractueel verplicht was.

Verder zal de oplettende kijker Spider-Man vinden in de verkeerschaos, die ontstaat bij de tweede kraak. Daarnaast is er een cameo van Shawn Fanning, de maker van Napster, die een diskette steelt van Lyle (Seth Green). Lyle beweert dat hij Napster bedacht heeft en dat zijn kamergenoot Shawn Fanning het van hem heeft gestolen. Terwijl dat gebeurt, kun je op de achtergrond een stukje zien van een Metallicaposter. Metallica heeft onlangs nog een fanatieke strijd gevoerd tegen Napster.

Ga de trailer van de film niet kijken wanneer je de film nog wil zien, want de trailer verraadt echter te veel van het verhaal. ‘The Italian Job’ is een perfecte film vol actie, humor en spanning. Niets meer, maar ook niets minder.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 4 september 2003