The January Man (1989)

Regie: Pat O’Connor | 97 minuten | komedie, misdaad, thriller | Acteurs: Kevin Kline, Susan Sarandon, Mary Elizabeth Mastrantonio, Harvey Keitel, Danny Aiello, Rod Steiger, Alan Rickman, Faye Grant, Kenneth Welsh

De film ‘The January Man’ gaat over een seriemoordenaar, een opkomend thema in de jaren 90. Helaas is deze film niet van het niveau van de latere films met dit genre. Daarvoor is het verhaal te oppervlakkig en te afgeraffeld. De lijnen lopen niet lekker in elkaar over en de film is bij vlagen onrealistisch. Het is moeilijk te bepalen of deze film nou serieus bedoeld is, of een parodie is. In het geval van dat laatste ontbreekt echter voor het grootste deel de humor.

Kevin Kline neemt de rol van Nick Starkey voor zijn rekening. Hij woont samen in een huis met Ed, gespeeld door Alan Rickman. Nick is oud-agent en door een schandaal werd hij gedwongen om ontslag te nemen bij de politie. Zijn broer werkt er echter nog wel, Frank Starkey, een rol van Harvey Keitel. Susan Sarandon speelt de vrouw van Frank, Christine.

Hoewel de cast uit redelijk bekende en veelbelovende namen bestaat, is de film een tegenvaller. Dit komt niet door de acteurs, die doen hun best om de dialogen draagbaar, en in het geval van Rickman humoristisch, te maken. ‘The January Man’ is het bewijs dat een film niet alleen goede acteurs en actrices, maar ook goede schrijvers nodig heeft. Helaas, de schrijver van deze film, John Patrick Shanley (onder andere ‘Five Corners’ en ‘Moonstruck’), is niet gezegend met een gouden hand en het ontbreekt hem aan het vinden van de juiste woorden.

Feit is dat deze film zorgde voor de tijdelijke ondergang van Rickmans carriere. Na zijn succes in ‘Die Hard’, zorgde deze slecht gekozen rol ervoor dat hij pas twee jaar later weer een fatsoenlijke rol kreeg aangeboden. Ook voor Kevin Kline betekende het zijn ondergang, hij is alleen nog te zien in B-films die vaak de bioscoop niet halen. En dat terwijl hij in ‘A Fish Called Wanda’ (1988) toch behoorlijk veelbelovend was.

‘January Man’ mist zowel spanning als humor en is daarmee gedoemd tot de vergetelheid.

Tessa Obbens

Waardering: 1.5