The Karate Kid (2010)

Regie: Harald Zwart | 134 minuten | actie, drama, familie, sport | Acteurs: Jaden Smith, Jackie Chan, Taraji P. Henson, Tess Liu, Rongguang Yu, Zhensu Wu, Zhiheng Wang, Zhenwei Wang, Jared Minns, Shijia Lü, Yi Zhao, Bo Zhang, Luke Carberry, Cameron Hillman, Ghye Samuel Brown, Rocky Shi, Ji Wang, Harry Van Gorkum, Tess Liu, Xinhua Guo, Jijun Zhai, Shun Li, Yanyan Wu, Tao Ji, Chen Jing, Wentai Liu, Geliang Liang, Xu Ming, Hannah Joy

Toen de eerste berichten over de remake van ‘The Karate Kid’ de media bereikten, liepen de reacties van de fans van de oorspronkelijke film begrijpelijkerwijs niet over van enthousiasme. De film uit 1984 inspireerde niet alleen het (toen jonge) publiek, maar ook talloze filmmakers én was goed voor een tweetal vervolgen. De voor een Oscar genomineerde Pat Morita heeft een warm plekje in veel harten van filmliefhebbers; zijn glansrol als Mr. Kesuke Miyagi heeft ongetwijfeld een flinke steen bijgedragen aan het succes van de blockbuster. In de remake neemt martial arts filmster Jackie Chan de rol van de geliefde mentor op zich, in de rol van getroebleerde tiener, die in het origineel door Ralph Macchio gespeeld werd, zien we Jaden Smith, de zoon van Will en Jada Pinkett Smith.

De twaalfjarige Dre Parker verhuist met zijn moeder (Taraji P. Henson) vanwege haar werk van het Amerikaanse Detroit naar de Chinese hoofdstad Beijng. Zijn vader stierf enige jaren geleden en er is niets meer dat het tweetal nog bindt aan Detroit, aldus Sherry. Haar zoon heeft totaal geen zin in deze omschakeling en alles wat hem tegenstaat aan het Aziatische land lijkt bij aankomst bewaarheid te worden. Vrienden maken is moeilijk als je de taal niet machtig bent, om over de andere cultuurverschillen nog maar te zwijgen. Op het speelplein vlakbij het appartement waar Sherry en Dre hun intrek hebben genomen maakt Dre kennis met Mei Ying (Wenwen Han), een schattig meisje dat viool speelt op een bankje. Lang duurt hun kennismaking echter niet, want binnen de kortste keren krijgt Dre het – zonder dat hij beseft waarom – aan de stok met een stel pestkoppen, waarvan de aanvoerder Cheng (Zhenwei Wang) wel heel gemeen is. Dre verbergt de volgende dag zijn bont en blauwe gezicht met make-up en een petje, maar moederlief kijkt hier al snel doorheen en hoewel ze zijn ‘ik liep tegen een paal op’-verklaring voor zoete koek lijkt te slikken, begrijpt ze dat er meer aan de hand is.

In de dagen die volgen groeit Dre’s affectie voor Mei Ying, en omgekeerd, maar de vechtersbaasjes gooien roet in het eten. Wanneer dit lijkt te escaleren komt de redding uit een (voor Dre) onverwachte hoek: klusjesman Mr. Han (Jackie Chan) blijkt een sublieme Kungfumeester te zijn en maakt in een komische scène korte metten met de groep treiteraars. Wanneer Dre door Mr. Han opgekalefaterd wordt (deze Chinese geneeswijze lijkt wel magie!), haalt de jongen hem over om eens te gaan praten met de Kungfu leraar van de jongens. Het resultaat van dit gesprek is dat Dre voortaan met rust gelaten wordt, maar wel moet hij zich in een toernooi bewijzen. Mr. Han gaat de angstige tiener opleiden.

‘The Karate Kid’ is een vakkundig gemaakte film, die trouw blijft aan het origineel, zonder een  klakkeloze nabootsing te zijn. De film is eigentijdser en er zitten verwijzingen in naar scènes uit de jaren tachtig klassieker, maar dan met een knipoog (zoals de vliegenmepscène). Wel volgt het verhaal het bekende stramien en zal nauwelijks verrassingen in petto hebben. Daarvoor hoef je het origineel niet eens te kennen.

Wat de film echter zo de moeite waard maakt is de geweldige chemie tussen Jaden en Jackie. Jaden heeft het acteren uiteraard niet van een vreemde, maar wat een geweldige prestatie zet hij hier neer! Hij is in staat om de emoties van zijn personage op een zeer overtuigende wijze neer te zetten; van puberale verveeldheid tot angst en van schuchtere verliefdheid tot een ijzeren doorzettingsvermogen. Prachtig om deze jonge veelbelovende acteur aan het werk te zien. Grote kans dat we van hem meer zullen horen dan Ralph Macchio in zijn latere leven heeft gepresteerd. Ook Jackie Chan is sterk in deze rol. Voor zijn doen is hij erg ingetogen, maar dat komt hier uitstekend van pas.  De cinematografie is eveneens dik in orde; toegegeven, het schitterende Chinese landschap is met een wegwerpcamera al een dankbaar onderwerp, maar Roger Pratt (die als D.O.P. een keur aan goede films op zijn naam heeft staan, waaronder ‘Twelve Monkeys’, ‘Chocolat’ en twee Harry Potter films) haalt absoluut het beste uit de omgeving en trakteert ons op mooie, sfeervolle beelden, die de verlangens naar een reis naar China nog maar eens aan zullen wakkeren.

‘The Karate Kid’ zal zonder twijfel talloze (jonge) filmliefhebbers bekoren en mensen die het origineel in hoog aanzien hebben staan, hoeven zeker niet teleurgesteld te zijn na het zien van deze nieuwe versie. Als alle nog komende remakes van oude klassiekers zo goed te verteren zijn als deze ‘The Karate Kid’ hoor je ons niet meer klagen.

Bioscooprelease: 21 juli 2010