The Keeper of Lost Causes – Kvinden i buret (2013)

Regie: Mikkel Nørgaard | 97 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Sonja Richter, Marie-Louise Coninck, Eric Ericson, Betina Grove Ankerdal, Anton Jarlros Gry, Anton Honik, Marijana Jankovic, Morten Kirkskov, Per Scheel Krüger, Henrik Larsen, Claes Ljungmark, Troels Lyby, Magnus Millang, Marie Mondrup, Søren Pilmark, Peter Plaugborg, Stine Prætorius

De Scandinavische thriller is sinds Stieg Larssons Millenniumtrilogie bezig aan een fiere zegetocht door het landschap van de literatuur en de film. Ook ‘The Keeper of Lost Causes’ (‘Kvinden i buret’, zoals de film in het Deens luidt) maakt onderdeel uit van deze tendens. ‘The Keeper of Lost Causes’ is de eerste verfilming van de goed verkochte boekenreeks ‘Serie Q’ van schrijver Jussi Adler-Olsen. Net als de boekenserie deed ook de film het in thuisland Denemarken niet slecht. Niet alleen was het de best bezochte film van 2013, maar ook de best bezochte Deense film aller tijden. Dat belooft wat.

Na een compleet misgelopen interventie, waarbij één collega komt te overlijden en een ander tot boven zijn middel verlamd raakt, wordt de nukkige detective Carl Mørck (Nikolaj Lie Kaas) overgeplaatst naar de afdeling onopgeloste zaken. Gedegradeerd naar de kelders van het politiebureau is het zijn taak orde te brengen in de talloze dossiers die daar rondslingeren. De Q-divisie is namelijk opgericht met als enig doel oude, vastgelopen zaken te archiveren. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Samen met zijn nieuwe assistent Assad (Fares Fares) heropent de veel mopperende Mørck de vijf jaar oude zaak van de verdwenen jonge politica Merete Lynggaard.

De film neemt afstand van de realistische Deense dogmastijl, waardoor de stijl vrij baan krijgt. Het Denemarken van ‘The Keeper of Lost Causes’ is grauw en somber, gelijk aan de zwaarmoedige gemoedstoestand van rechercheur Mørck. De wereld is verdorven en kleurloos, voorgebracht door een behendige belichting. De personages worden daarin aanvankelijk goed neergezet. De getroebleerde Mørck, met zijn trillende handen, overtuigt. De scheiding van zijn vrouw, de onaangekondigde komst van zijn zoon bij hem in huis en de eerder genoemde fatale ingreep geven hem een verfijnd karakter. Ook de stroeve wisselwerking met moslim Assad levert voldoende materiaal op. Maar naarmate de film vordert komen dit soort ontwikkelingen ongelukkigerwijs op de tweede plaats te staan en gaat de traditionele zoektocht naar Lynggaard voor.

Die ontdekkingsreis is vrij gewoontjes. Een film als ‘The Keeper of Lost Causes’ valt of staat uiteindelijk bij maar één ding: de spanning. Precies op dat gebied laat de film wat steken vallen. ‘The Keeper of Lost Causes’ schakelt regelmatig tussen verschillende perspectieven waardoor de toeschouwer meer informatie krijgt dan de personages zelf. Maar veel momenten van suspense of verrassing levert het niet op. Nu gaan de twee speurders al snel rechtstreeks op hun doel af. Daarnaast komt het allemaal wat uitleggerig over. De spanning komt dan vooral voort uit de geluidseffecten.

‘The Keeper of Lost Causes’ is een welgemaakte en vakkundige film die spannender had kunnen uitvallen. Het is daarmee eerder een bevestiging van de klasse van de Scandinavische thriller dan een effectieve uitschieter. Toch worden de investeringen van dit soort projecten gerechtvaardigd doordat de kwaliteit van het getoonde hoog is. Het budget waarmee de Scandinavische producties werken leggen het resultaat geen windeieren. Net als bijvoorbeeld de Deense serie ‘The Killing’ is het daardoor geen crime om naar ‘The Keeper of Lost Causes’ te kijken.

Wouter Los

Bioscooprelease: 10 april 2014