The Kid Detective (2020)

Regie: Evan Morgan | 100 minuten | komedie, drama | Acteurs: Adam Brody, Kaitlyn Chalmers-Rizzato, Sophie Nélisse, Kaleb Horn, Wendy Crewson, Jonathan Whittaker, Brent Skagford, Steve Gagne, Giovanna Moore, Jesse Noah Gruman, Talyssa Therrien, Olivia Williams, Carter Kowal, Griffin Wardle

In zijn jeugdjaren was Abe Applebaum (Adam Brody) een alom geliefde kinderdetective. Hij loste kleine mysteries op voor de inwoners van de stad Willowbrook, waar hij als een lokale held werd beschouwd. Zijn succes hield echter abrupt op toen zijn goede vriendin Gracie Gulliver verdween. Ondanks zijn onderzoek bleef Gracie spoorloos, waardoor Abe’s reputatie al snel sneuvelde.

Jaren zijn verstreken, maar de inmiddels 31-jarige Abe is nog altijd detective. Niemand lijkt hem als serieuze onderzoeker echter nog te vertrouwen. Abe brengt zijn dagen daarom het liefst door met drinken en het spelen van videogames, waarbij hij iedereen in zijn omgeving mateloos irriteert met zijn lamlendige gedrag. Alles verandert voor Abe wanneer de middelbare scholier Caroline (Sophie Nélisse) zijn kantoor binnenkomt. Het meisje wil hem inhuren om de moord op haar vriendje te onderzoeken. Ondanks dat Caroline hem niet kan betalen, neemt Abe de zaak meteen aan. Het is namelijk de hoogste tijd dat de kinderdetective weer in actie komt.

‘The Kid Detective’ is een ironische, doch vrolijke komedie. Het script zit vol geestige dialogen en het vertelt een solide detectiveverhaal. Het regiedebuut van Evan Morgan fungeert niet alleen als een mengeling tussen komedie en misdaad, maar tegelijkertijd ook als een hommage aan de klassieke film-noir. Clichés uit verwante films worden keer op keer geciteerd en naar voren gebracht. Ondanks alles voelt het geheel nooit overdreven of geforceerd. Hoewel de sfeer van zijn film grotendeels vrolijk is, weet Morgan ook serieuze onderwerpen onder de aandacht te brengen. Daar slaagt hij verbazingwekkend goed in. Niet alle thema’s worden even nauwkeurig belicht, maar de meeste wel, wat eveneens kan worden gezegd over de karakters in zijn film. Vooral de hoofdpersoon is goed uitgewerkt.

De grootste troef van ‘The Kid Detective’ is acteur Adam Brody, als de titulaire antiheld van de film. Brody, voornamelijk bekend van zijn meer komische rollen, krijgt hier de kans zich te bewijzen als serieus acteur. Zijn karakter is humoristisch, maar tegelijkertijd ook diep tragisch. Abe Applebaum is iemand die gevangen zit in zijn jongere zelf, iemand die nooit de stap heeft gezet om zich door te ontwikkelen. Enerzijds hoop je dat hij zijn dromen verwezenlijkt, anderzijds hoop je dat eindelijk eens zijn verantwoordelijkheden neemt. En dan is er nog de moordzaak, die vergelijkingen heeft met de verdwijning van zijn jeugdvriendin, al die jaren geleden. De beslissingen die Abe neemt om deze zaak op te lossen zijn alles behalve eerzaam. Toch hoop je op een uitkomst. Terwijl je als kijker heen en weer schommelt tussen wat je exact voelt en verlangt van Abe, doet hij dit zelf ook, van de volwassene die hij is, naar de kleine kinderdetective die in hem schuilt.

Len Karstens

VOD-release: 18 januari 2021
VOD-release: 30 mei 2021 (Netflix)