The Last Harbor (2010)

Regie: Paul Epstein | 90 minuten | thriller | Acteurs: Wade Williams, Samaire Armstrong, Tracey Needham, Jeff Barry, Joseph Bianchi-Coppola, Brendan Bradley, Larry Brandenburg, Ryan Caltagirone, Maurice Chasse, David J. Curtis, Austin Highsmith, Stephanie Lemelin, Daniel Lowney, Peter Motson, Ian Novick, Joel Perez, Gene Ravvin, Ryan Sypek, Larry Vigus

Hoeveel clichés kun je in één film stoppen? Veel, blijkt wel als je ‘The Last Harbor’ kijkt. Een alcoholische, uitgebluste agent gaat op zoek naar een moordenaar in een klein kustplaatsje en probeert en passant de band met zijn van hem vervreemde dochter te herstellen. Bekende kost in een film die nergens vervelend wordt, maar ook nooit weet te sprankelen.

‘The Last Harbor’ draait om Ian Martin (vertolkt door Wade Williams, bekend van “Prison Break”). Deze uitgebluste politieman houdt wel van een drankje en dat breekt hem op. Zijn superieuren zijn z’n (drink)gedrag zat en sturen de verlopen vent naar een slaapstadje. Lijkt een saai oord waar niets te beleven is, maar niets is minder waar. Martin krijgt ineens een vermissing op zijn bordje. De stadsbewoners lijken zich nergens druk om te maken, maar de politieman vermoedt dat er iets ernstigs aan de hand is en start een onderzoek op.

Goed kun je ‘The Last Harbor’ niet noemen, want de film blinkt nergens in uit. Williams is een beperkt acteur en weet zijn vlakke personage nergens uit te diepen. Vooral de dramatisch bedoelde scènes zijn nergens overtuigend en halen de vaart uit het mysterie. Ook de passages waarin vader en dochter nader tot elkaar proberen te komen, zijn saai en stram geacteerd. Het thrilleraspect is beter en het is tof om met de hoofdpersoon mee te denken en om zelf het mysterie op te lossen. De spaarzame hints die gegeven worden, zorgen ervoor dat je bij de les blijft. Helaas leef je nooit écht mee met de agent, omdat het nu eenmaal geen boeiend personage is.

‘The Last Harbor’ is een goedkoop gemaakte B-film. Leuk om een keer te huren of op televisie te zien, maar niet de moeite waard om op dvd aan te schaffen of meer dan eens te zien. Complimenten voor de cover trouwens, want die ziet er erg fraai uit en nodigt uit om te kijken. Het spreekwoord “Never judge a book by its cover” gaat helaas op in dit geval, maar dan wel op een andere manier dan je gewend bent waarschijnlijk…