The Last Horror Movie (2003)

Regie: Julian Richards | 90 minuten | horror, thriller | Acteurs: Kevin Howarth, Mark Stevenson, Antonia Beamish, Christabel Muir, Jonathan Coote, Rita Davies, Joe Hurley, Jamie Langthorne, John Berlyne, Mandy Gordon, Jim Bywater, Lisa Renée, Christopher Adamson, Adrian Johnson, John MacCrossan, Megan Whelan, Philip Harvey

Eigenlijk kun je ‘The Last Horror Movie’ als een extra light variant van ‘Henry’ zien. Een stuk minder bruut, een stuk slimmer, grappiger en toegankelijker. De sfeer is niet zo loodzwaar, de moorden niet zo bruut en het acteerwerk niet zo onderkoeld. Daarnaast zet de introductie van ‘The Last Horror Movie’ al direct de toon. De film begint als een ‘normale’ horrorfilm. Een vrouw, alleen in een winkel na sluitingstijd, maakt zich op om te vertrekken en af te sluiten. Ze hoort allerlei enge geluiden. Dan stopt de film ineens en vertelt een vreemde vent dat hij iets over deze film heeft getapet. Volgens deze verteller is zijn verhaal veel interessanter en spannender dan deze ‘slecht geacteerde’ griezelfilm. Wat volgt zijn de bekentenissen van een seriemoordenaar.

Zoals gezegd put ‘The Last Horror Movie’ inspiratie uit films als ‘Henry: Portrait of a Serial Killer’. Films waarin een persoon, in dit geval een seriemoordenaar, gevolgd wordt. Het draait om het dagelijks leven van deze schurken en de camera zit hen dicht op de huid. Je kunt ‘The Last Horror Movie’ geen gemakzuchtige kloon noemen, want daar doe je de film zwaar te kort mee. Regisseur Julian Richards heeft een uiterst zelfbewuste film gemaakt die niet zo duister is als de inspiratiebron. Howarth zet zijn rol neer met een knipoog. Max lijkt een aardige vent, maar is een gestoorde seriemoordenaar. Dat zegt hij zelf ook regelmatig. De grijns van Howarth is vet, sardonisch en geknipt voor de rol. Je blijft deze geschifte killer graag volgen, omdat hij zo sympathiek over komt.

Het acteerwerk is sterk. Dat moet ook wel, want je ziet vooral vaak een pratend hoofd. Juist, de tronie van Max, de seriemoordenaar. Howarth heeft zichtbaar plezier en komt een heel eind met zijn charisma. ‘The Last Horror Movie’ is een geestige, spannende film die je zeker een kans moet geven