The Last Movie (1971)

Recensie The Last Movie CinemagazineRegie: Dennis Hopper | 108 minuten | drama | Acteurs: Dennis Hopper, Stella Garcia, Samuel Fuller, Don Gordon, Peter Fonda, Julie Adams, Sylvia Miles, Daniel Ades, Richmond L. Aguilar, John Alderman, Michael Anderson Jr., Donna Baccala, Charles Bail, Tom Baker, Toni Basil, Poupée Bocar, Rod Cameron, Roy Engel

‘The Last Movie’ is een compleet geflopt arthouseproduct van Dennis Hopper uit 1971, zijn tweede film na het regiedebuut ‘Easy Rider’ (1969). Technisch vaardig en op locatie in Peru geschoten, telt ‘The Last Movie’ vele tijdgebonden elementen, zoals vrije seks, trippy scènes en links engagement. Arthouse was in die tijd vooral de Franse nouvelle vague, en Hopper was een navolger met zijn maatschappijkritiek. In ‘The Last Movie’ uit die zich als kritiek op de Amerikaanse droom, in tegenstelling tot het pure van de regenwoudbewoners in Peru.

Een beetje gezocht oogt het wel, maar het is een geloofwaardige tegenstelling. Kansas (Hopper) is een Amerikaans stuntman die in Peru een western opneemt. Terwijl Kansas het plan opvat in het Zuid-Amerikaanse land naar goud te zoeken, wil de lokale bevolking zelf een film opnemen. Een en ander interfereert mooi met de realiteit. De vage rol van de stuntman als dubbelhartige gringo wordt nooit helemaal duidelijk; Hopper liet het bewust experimenteel, tot verdriet van recensenten. De film werd in 1971 niet goed ontvangen; wellicht viel het resultaat tegen na ‘Easy Rider’.

Hopper weet clichés over Amerikanen in de wingewesten evenwel mooi uit te vergroten, en visueel is het geheel perfect aangekleed; het is spannende cinema. De cowboy als macho krijgt visueel een pak voor de broek. De artistieke vrijheid die in de vroege jaren zeventig werd gevonden, had weinig restricties; een scenarioschrijver en/of producent met autoriteit had veel kunnen toevoegen. Film is tenslotte een Gesamtkunstwerk, en wat dat betreft is ‘The Last Movie’ niet meer dan een arty egotrip, zij het een uiterst stijlvolle. Er is een getalenteerd filmmaker aan het werk, zoveel is duidelijk.

Jan-Kees Verschuure

VOD-release: 17 februari 2021 – 7 april 2021 (IFFR Unleashed: 50/50)