The Last Ride (2004)

Regie: Guy Norman Bee | 80 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Dennis Hopper, Will Patton, Chris Carmack, Fred Ward, Nadine Velazquez, Luis Albert Acevedo Jr., Connor Betten, Clayton Blocker, Matt Bradford, Ken Capozzi, Ben DiGregorio, Deena Dill, David Douglas, Crystal M. Dyson, Denise Gossett, Lamar Lindsey, David Michie, Scott Michael Morgan, Aaron Norvell, Gwendolyn Oliver, Peter Onorati, Frances Powell, Jesse Rodriguez, Lije Sarki, Kimberly Stanphill, Gay Storm, Peter Talieri

Voortborduren op het (commerciële) succes van blockbusters levert vaak geen goede film op. Zeker wanneer er puur de formule gekopieerd wordt, en de makers van de nieuwe film geen nieuwe verrassende elementen weten toe te voegen aan het bij het publiek al bekende verhaal of vorm is de uitbreng van zo’n film nauwelijks artistiek te verantwoorden. Echter, in tegenstelling tot ‘The Fast & The Furious’ en de opvolger ‘2 Fast 2 Furious’ werd ‘The Last Ride’ als tv-film geproduceerd en later op dvd gebracht voor de internationale markt. Daarnaast is de film schaamteloos gebruikt als kapstok om de – in 2005 uitgebrachte Pontiac GTO – te promoten. Zijn de snelle auto’s en hete dames voldoende om het Paul Walker aanbiddende publiek te behagen? Dat valt nog te bezien. Waar de nadruk in de films die met een beduidend hoger budget gemaakt werden, vooral op deze elementen lag, valt dat in ‘The Last Ride’ nog wel mee, of tegen, afhankelijk van je standpunt.

In ‘The Last Ride’ fungeert Nadine Velazquez als automonteur JJ in haar uppie als eye candy voor hitsige mannen. Dat doet ze dan wel met overtuiging, getuige haar summiere outfits wanneer ze aan het lassen is (auw!). Wat snelle auto’s betreft stelt ‘The Last Ride’ ook wat teleur, er zitten enkele fraaie exemplaren tussen, maar heel erg veel wordt er niet mee gedaan, waarbij opgemerkt moet worden dat het budget hoogstwaarschijnlijk wel ten volste benut is. Liefhebbers van adrenaline veroorzakende achtervolgingsscènes komen ook nauwelijks aan hun trekken, ze zijn er wel, maar spannend zijn ze niet. Waar de makers van ‘The Last Ride’ zich dan wel op gestort hebben is, heel verrassend, het verhaal. Dat heeft zowaar meer om het lijf dan de rondborstige vriendin van hoofdpersoon Matthew Rondell (Chris Carmack).

Het gaat allemaal om zijn familiegeschiedenis. Zijn opa, Ronnie Purnell, was in de jaren zestig een beruchte misdadiger. Samen met zijn oma, Kate, leidde hij een Bonnie en Clyde-achtige reputatie (compleet met zwarte baret van Bonnie), met als verschil dat zij de opbrengsten van hun roofovervallen weggaven aan de armen. We zien hoe Junior, het zoontje van het stel, getuige is van de arrestatie van Ronnie, waarbij Kate het leven laat. Fast forward dertig jaar later, Ronnie (Dennis Hopper) komt vrij; Junior, nu gewoon Aaron geheten, ziet er inmiddels uit als Will Patton en is een respectabele politieagent en wil niets van zijn vader weten; Aarons zoon Matthew wil weer niets van zijn vader weten, maar des te meer van Ronnie. Ronnie wil bewijzen dat zij destijds er in geluisd zijn en om dit te bewijzen moet hij op zoek gaan naar zijn oude auto, een GTO uit 1969. Met hulp van Matthew en JJ en met tegenwerking van Darryl Kurtz en zijn mannen gaat hij deze levensmissie aan.

Echt hoogdravend is het allemaal niet, en veel van de acties die de personages ondernemen zijn eerder in het verhaal gestopt om gelikte scènes te veroorzaken dan om de plot voort te stuwen, maar vermakelijk is het wel. Het acteerwerk van de volledige cast is voldoende voor zover het script hen dit toelaat, de film ziet er verzorgd uit en heeft een aardige soundtrack. ‘The Last Ride’ is daardoor een redelijk genietbare film voor een avondje onschuldig vermaak.