The Last Right (2019)

Recensie The Last Right CinemagazineRegie: Aoife Crehan | 107 minuten | drama, komedie | Acteurs: Michiel Huisman, Niamh Algar, Brian Cox, Colm Meaney, Samuel Bottomley, Luke Hanlon, Sarah Caitriona Lynch, Cian Boylan, Louise Mathews, Kevin McCormack, Michael McElhatton, Brian Matthews Murphy, Jim Norton, Eleanor O’Brien, Aidan O’Hare, Bryan Quinn

Een carrière gedreven, aantrekkelijke dertiger gaat met zijn van hem vervreemde, autistische broer op een roadtrip voor een onverwachte missie. Hebben we hier met de Ierse remake van ‘Rain Man’ te maken? Na ongeveer een half uur kijken naar ‘The Last Right’ zit je wel sterk met dat gevoel, maar dan neemt de film zichzelf daarmee zelfbewust op de hak door er een personage pontificaal naar te laten verwijzen. Gelukkig blijft het daar niet bij, maar heeft het slimme scenario nog meer verrassingen voor de kijker in petto.

Daniel Murphy (Michiel Huisman) wordt in New York wakker gebeld met het vreselijkste soort telefoontje dat je kunt krijgen: zijn moeder, die in Ierland woont, is overleden. Net voor kerst vliegt Daniel daarom terug naar zijn geboorteland. In het vliegtuig heeft hij een aanvankelijk ongemakkelijk gesprek met een oudere Ier, die – hoe kán het – ook de familienaam Murphy draagt. Na een onverwachte gebeurtenis in het vliegtuig moet Daniel diverse hobbels over voor hij eindelijk thuis is.

Eenmaal in Clonakilty, in het zuiden van Ierland, ziet hij zijn vijftien jaar jongere broer Louis (Samuel Bottomley) weer terug. Louis is autistisch, zit nog op school en is begrijpelijkerwijs erg aangedaan door het overlijden van zijn moeder. Zij wist precies aan welke regels ze zich moest houden om Louis rustig te houden. De eenvoudige dienst die voor Sarah gehouden wordt is al te veel voor Louis en hij zondert zich af. Daarbij maakt hij kennis met Mary (Niamh Algar).

Door een samenloop van niet zo heel voor de hand liggende omstandigheden komt dit drietal bij elkaar om een roadtrip te maken. Van Clonakilty naar het noorden: Rathlin Island. Brengt deze tocht Daniel en Louis dichter bij elkaar? En bloeit er iets moois op tussen Mary en Daniel? De vragen stellen is ze beantwoorden, want ‘The Last Right’ is een feelgood drama/komedie, waarbij je makkelijk kunt voorspellen hoe het verhaal zal eindigen.

Desondanks is dit maffe uitgangspunt genoeg om de kijker de hele speelduur geboeid te houden. De acteurs zijn meer dan kundig, zelfs de bijrollen maken indruk (vooral de grootogige Eleanor O’Brien die als nét begonnen Garda een doorslaggevende rol heeft); de grappen zijn soms om te schaterlachen en de aandoening van Louis wordt respectvol benaderd. Je ziet hier – ondanks de bizarre situaties – geen bordkartonnen karakters, maar mensen van vlees en bloed, met al hun onhebbelijkheden en goede kwaliteiten. Ontroerend op zijn tijd en het mooie Ierland eist nét niet genoeg de hoofdrol op om als toeristische reclamespot te dienen. ‘The Last Right’ biedt een fijne, warme ontsnapping aan het dagelijks leven, voor wie dit even nodig heeft.

Monica Meijer

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 22 oktober 2020