The Last Samurai (2003)

Regie: Edward Zwick | 157 minuten | actie, drama, oorlog, avontuur | Acteurs: Tom Cruise, Ken Watanabe, Timothy Spall, Billy Connolly, Tony Goldwyn, Koyuki, William Atherton, Chad Lindberg, Ray Godshall sr., Masato Harada, Masashi Odate, John Koyama, Shichinosuke Nakamura

‘The Last Samurai’ speelt zich af in Japan in de jaren 1876-1877. Regisseur Edward Zwick heeft met ‘Shakespeare in Love’, ‘Legends of the Fall’ en ‘Glory’ al eerder laten zien dat de negentiende eeuw zijn voorkeur geniet voor het maken van een film. In verschillende interviews geeft hij te kennen dat zowel de omgeving van Japan als de Japanse vechtkunst hem vanaf zijn zeventiende jaar hebben geboeid. Voor ‘The Last Samurai’ koos Zwick voor een samenwerking met John Toll, die bekend is van de cinematografie van ‘Braveheart’. De combinatie van deze heren heeft er dan ook toe geleid dat ‘The Last Samurai’ daadwerkelijk te omschrijven is als een combinatie van ‘Legends of the Fall’ en ‘Braveheart’ met een vleugje ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’, vanwege de prachtige vechtkunst-scènes en de betoverende beelden.

De keuze voor Tom Cruise in de hoofdrol is verrassend, aangezien men voor een film als deze eerder zou denken aan een Mel Gibson-type. Toch weet de inmiddels veertigjarige Cruise wel raad met zijn rol als de aan lager wal geraakte kapitein Nathan Algren en schittert dan ook op het witte doek. Het is hem gelukt een overtuigend personage neer te zetten, dankzij een behoorlijk woordje Japans dat hij voor de film heeft moeten leren. Ook heeft hij acht maanden nodig gehad om de grondbeginselen van de Samurai zwaardvechtkunst onder de knie te krijgen. Maar ondanks al deze moeite die Tom Cruise heeft gedaan; het is uiteindelijk toch Ken Watanabe die de show steelt als de krachtige en spirituele Samurai-leider Katsumoto. Met zijn uitstraling, zijn rust en zijn liefde voor Japan weet hij een uiterst geloofwaardig personage neer te zetten, dat al snel de harten van de kijker zal veroveren.

Het verhaal van ‘The Last Samurai’ is niet erg origineel, maar eerder een cliché: oorspronkelijkheid en eeuwenoude tradities gaan verloren vanwege de menselijke drang naar macht en door het gevaar van modernisering. De laatste paar scènes zijn niet erg verrassend en soms zelfs aan de zoetsappige kant. Ondanks deze minpuntjes is ‘The Last Samurai’ zeker de moeite waard om te kijken vanwege de prachtige shoots van de Japanse landschappen, de kunst van de Samurai-vechttechnieken en de indrukwekkende strijdgevechten en niet te vergeten de prachtige, meeslepende muziek van Hans Zimmer.

‘The Last Samurai’ werd genomineerd voor drie Golden Globes en vier Oscars, geen van deze beeldjes mochten echter door cast en crew mee naar huis genomen worden..

Josine van Gils

Bioscooprelease: 8 januari 2004