The Last Stand (2013)

Regie: Jee-woon Kim | 107 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Arnold Schwarzenegger, Forest Whitaker, Peter Stormare, Luis Guzmán, Johnny Knoxville, Harry Dean Stanton, Eduardo Noriega, Jaimie Alexander, Chris Browning, Zach Gilford, Christiana Leucas, Genesis Rodriguez, Daniel Henney, Rio Alexander

‘The Last Stand’ is een redelijk vermakelijke maar weinig opzienbarende actiefilm. Wat de film boven de middelmaat uittrekt zijn de aardige visuele en thematische touches van regisseur Jee-Woon Kim, en de aanwezigheid van de enige echte Oostenrijkse eik Arnold Schwarzenegger, voor wie ‘The Last Stand’ een respectabele, op maat gemaakte comeback is.

Bij een comeback van Arnold Schwarzenegger verwacht je natuurlijk veel rollende spierballen, stoere oneliners, en explosieve actie, en hoewel deze elementen zeker in de film zitten, is de rol toch duidelijk anders dan in Schwarzeneggers gloriedagen in de jaren tachtig en negentig. De spierbundel is inmiddels 65+er geworden, en dan speel je toch iets minder klaar dan vroeger, maar deze rol van sheriff in het slaperige stadje van Sommerton omarmt zijn beperkingen, zonder al te veel overdreven knipogen zoals in film als ‘The Expendables’ of ‘Red’. Toch staat hij nog prima zijn mannetje, hoe kan het ook anders, en laat hij de jonge garde zien dat deze oude rot niet met zich laat sollen. We hebben het hier natuurlijk wel over de Conan the Barbarian, de onverwoestbare Terminator, en de man die de machtige Predator wist te verslaan.

Als de oude ijzervreter die het opneemt tegen hippe nieuwe gangsters, is zijn rol een organisch onderdeel van het verhaal en de onderliggende thematiek. Jee-Woon Kim heeft zijn film gemodelleerd naar een Western, en net als in bijvoorbeeld ‘Once Upon a Time in the West’ gaat het hier om een oude levensstijl die wordt vervangen door een nieuwe. In dit geval beschikken de Sheriff en de inwoners van Sommerton over old school vuurwapens en voertuigen, en de naar de Mexicaanse grens vluchtende drugscrimineel Gabriel Cortez (Eduardo Noriega) heeft de beschikking over helikopters, volautomatische wapens, nachtkijkers, en een supersnelle, opgevoerde Chevrolet Corvette ZR1. En natuurlijk is het ook letterlijk een gevecht tussen jong en oud wanneer de bejaarde sheriff het opneemt tegen de jeugdige hotshot Cortez. Het lijkt een oneerlijke strijd, maar drie keer raden wie overeind blijft en wie het onderspit delft.

Hoewel de ontsnapping van Cortez spectaculair is, en zijn snelle vluchtauto mooi in beeld wordt gebracht, is er helaas iets te weinig spanning aanwezig. Te vaak komen er dramatisch of komisch bedoelde scènes voorbij, die het verhaal meer ophouden dan verder helpen. Als je afhankelijk bent van Johnny Knoxville voor de humor, is het natuurlijk ook slecht toeven. Gelukkig zijn de scènes met de Jackass-ster betrekkelijk spaarzaam. Het is echter ook jammer dat schurk Cortez zelf niet echt een dreigende verschijning is, wat mede komt doordat hij het grootste gedeelte van de film in zijn auto doorbrengt. Alleen enkele momenten in Sommerton, wanneer de onderbemande en vaak slecht uitgeruste crew van de sheriff het in de woestijn op moet nemen tegen het meedogenloze legertje van Cortez, geleid door Cortez-handlanger Burrell (Peter Stormare) – de meest intimiderende schurk van ‘The Last Stand’ – lijken de personages echt in gevaar te zijn en vindt er betrokkenheid plaats bij de kijker. In de laatste akte van de film, tijdens de klassieke shootout in het stadje, gaan daarnaast de registers gelukkig flink open en is de actie lekker bombastisch, met een ratelende minigun, scherpschutters op de daken, leuke 1 op 1-confrontaties, en Schwarzenegger die eindelijk helemaal loskomt.

Jee-Woon Kim heeft – net als in de horror ‘A Tale of Two Sisters’ en de misdaadfilm ‘A Bittersweet Life’ – met ‘The Last Stand’ een aantrekkelijk uitziende film gemaakt. In verschillende scènes gebruikt hij een camerastandpunt dat dicht op de huid van zijn personages of objecten zit, zodat de kijker middenin de actie wordt geplaatst. Enkele keren is er zelfs sprake van een eerstepersoons standpunt, zoals bij een blik over de loop van uitgestoken pistool heen (als in een first person shooter). En Schwarzenegger past de rol van de stoere, maar gedesillusioneerde sheriff op leeftijd als een jas. Zijn gezicht is getekend waardoor er meer levenservaring uitspreekt en hij geloofwaardig de vaderlijke rol in het stadje op zich kan nemen. Hij is nog altijd geen acteertalent maar hij straalt meer rust en waardigheid uit, terwijl hij tegelijkertijd nog steeds een indrukwekkende verschijning is, en indien nodig, het gevecht aangaat met iedereen die tegenover hem staat. Als een overdonderde schurk vervolgens vraagt wie hij toch in hemelsnaam voor zich heeft, en Schwarzenegger karakteristiek stoïcijns antwoordt: “I am the Sheriff”, weten we het zeker: Arnie is weer helemaal terug.

Bioscooprelease: 28 februari 2013
DVD- en blu-ray-release: 2 juli 2013