The Last Wolf – Wolf Totem (2015)

Regie: Jean-Jacques Annaud | 105 minuten | avontuur | Acteurs: Shaofeng Feng, Shawn Dou, Ankhnyam Ragchaa, Yin Zhusheng, Basen Zhabu, Baoyingexige

Grootse landschappen en adembenemende kleuren in ‘The Last Wolf’, de nieuwste film van regisseur Jean-Jacques Annaud. ‘The Last Wolf’, gebaseerd op de bestseller ‘Wolf Totem’ van de Chinese auteur Lü Jiamin, lukt het helaas niet om op hetzelfde niveau te komen als het boek. Hiervoor ontbreekt de spanning in te veel scènes, en zijn deze in sommige gevallen zelfs ronduit oninteressant.

Twee Chinese studenten, Chen Zhen (Shaofeng Feng) en Yang Ke (Shawn Dou), worden naar het binnenland van Mongolië gestuurd om de bevolking Mandarijn te leren. Daar komen de twee terecht bij een volksstam met een traditioneel nomadisch bestaan. Tijdens het leven op de Mongoolse vlaktes raakt Chen Zhen gefascineerd door de prachtige verschijning van dé jager van de prairie, de wolf. De betovering van het sierlijke dier gaat zo ver dat Chen Zhen een welpje steelt, om deze vervolgens zelf groot te brengen. Of dit een slim idee was valt te betwijfelen.

De rol van de wolven wordt in ‘The Last Wolf’ fenomenaal ingevuld, dit geldt jammer genoeg niet voor de rollen die door mensen vertolkt moeten worden. Waar de wolven ook in enorme groepen synchroon lopen, wordt in de intermenselijke confrontaties zelfs in eenvoudige gesprekken langs elkaar heen bewogen. Dit resulteert in een film gericht op spektakel, terwijl de inzichten over een dergelijk nomadisch bestaan ontbreken. Dit is betreurenswaardig omdat een overweging van het leven in het Mongoolse binnenland waanzinnig interessant zou zijn.

‘The Last Wolf’ is qua beelden een genot om naar te kijken. Het ene shot van de prachtige uitgestrekte vlaktes is nog mooier dan de ander. Maar verder kan de film niet echt tot echt diepere gedachtes komen. Dit is jammer want het verhaal leent zich daar ontegenzeggelijk voor. Wel blijft het fantastisch om de grote groepen wolven over de Mongoolse graslanden te zien draven.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 2 juli 2015