The Lawless Frontier (1934)

Regie: Robert N. Bradbury | 52 minuten | western | Acteurs: John Wayne, Sheila Terry, Jack Rockwell, George ‘Gabby’ Hayes, Jay Wilsey, Yakima Canutt, Gordon De Main, Earl Dwire

‘The Lawless Frontier’ is een western van het Lone Star-label, wat een zeker gehalte aan pulp of standaardisatie impliceert. Misschien verklaart dit het slappe script, de slecht uitgewerkte personages, matige montage, en ongeloofwaardige acties. De film bevat wel hier en daar mooie beelden van de natuur en aardige achtervolgingen te paard, maar veel spanning, inhoud, of interessante personages heeft de film niet te bieden.

De simpelheid van de film zorgt wel weer voor enige humor, wat een pluspunt is. De half blanke, half Apache schurk Zanti, die zich om onduidelijke reden voordoet als een Mexicaan, is onderdeel van deze onbedoelde humor. Met een gekunsteld accent en een quasidreigende blik werkt hij in ieder geval regelmatig op de lachspieren. Daarnaast kan de kijker nog “genieten” van scènes waarin een oude man zijn dochter, liggend in een zak, op de rug van een paard ongemerkt weg probeert te voeren. Wanneer het paard door het water moet, valt de zak echter van het beest af, en moet de vader Tobin (Wayne) te hulp vragen, omdat ze niet kan zwemmen, wat haar ongecontroleerde gespartel duidelijk moet maken. Sowieso was het handig geweest om de zak door de vrouw makkelijk te openen te laten zijn. Maar het kan nog beter wanneer de superschurk Zanti eindelijk gevangen zit in een cel maar slechts boeien om zijn laars bevestigd heeft gekregen, waardoor ontsnapping eenvoudig is: gewoon even de laars uitdoen.

‘The Lawless Frontier’ is dus vaak te stupide voor woorden, maar niet geheel ongenietbaar vanwege de pulpfactor, enkele aardige actiescènes en beelden van de omgeving.