The LEGO Batman Movie – De LEGO Batman Film (2017)

Recensie The LEGO Batman Movie (De LEGO Batman Film) CinemagazineRegie: Chris McKay | 100 minuten | animatie, actie, avontuur, komedie, familie, fantasie | Originele stemmencast: Will Arnett, Michael Cera, Rosario Dawson, Ralph Fiennes, Siri, Zach Galifianakis, Jenny Slate, Jason Mantzoukas, Conan O’Brien, Doug Benson, Billy Dee Williams, Zoë Kravitz, Kate Micucci, Riki Lindhome, Eddie Izzard, Seth Green, Jemaine Clement, Ellie Kemper, Channing Tatum, Jonah Hill, Adam Devine, Hector Elizondo, Mariah Carey, Lauren White | Nederlandse stemmencast: Gerard Ekdom, Katja Schuurman, Dennis Weening, Buddy Vedder

De Marvel films hebben de afgelopen jaren een flinke stempel weten te drukken op het bioscooplandschap dat we vandaag de dag kennen. Superheldenfilms schieten als paddestoelen uit de grond en veel studio’s pikken graag een graantje mee. Zo ook Warner Bros, die de rechten van Marvels grootste concurrent, Detective Comics, in handen hebben. De tot nog toe gedane pogingen tot één groot filmuniversum zijn vooral gefaalde projecten. Warner Bros loopt nu al een paar jaar achter de feiten aan en probeert met hun duistere, serieuze aanpak een alternatief voor het Marvel universum te bieden. Hoe ironisch is het dan dat het uitermate vrolijke en kleurrijke ‘The LEGO Batman Movie’ (‘De LEGO Batman Film’) de beste superheldenfilm van Warner Bros is sinds Batman klassieker ‘The Dark Knight’ uit 2008.

Het meest verwarrende aan deze hele situatie? Dit is de film die het personage het beste snapt en iedere bijkomstige filosofie op een samenhangende manier in het verhaal weet te verwerken. De relatie met Batmans (Will Arnett) grootste vijanden, in het bijzonder the Joker (Zach Galifianakis), komt aan bod alsmede de vraag of de superheld zelf niet verantwoordelijk is voor de vorming van deze stortvloed aan schurken. Ook de tweedeling tussen Batman en zijn alter ego Bruce Wayne krijgt een dieper laagje, is Batman namelijk nog wel de man in het masker? Vraagstukken die fans van het eerste uur al jaren uit de comics herkennen… Ze hebben moeten wachten tot een LEGO versie van het personage deze goed op film uitwerkt.

In ‘The LEGO Batman Movie’ staat het vormen van de Bat-familie echter centraal. Kan Bruce Wayne na de dood van zijn ouders het namelijk weer aan om van mensen te houden en zijn eigen ego aan de kant zetten? Om hem hierbij te helpen voorziet zijn surrogaatvader en butler Alfred (Ralph Fiennes) hem van raad, laat zijn adoptiezoon Dick Grayson (Michael Cera) hem verantwoordelijkheid nemen en houdt hoofdcommissaris Barbara Gordon (Rosario Dawson) de vleermuis met beide benen op de grond. Gewichtige kost zo lijkt het; maar we weten van ‘The LEGO Movie’ dat deze films niet bang zijn om stil te staan bij de wat meer volwassen onderwerpen, zolang het materiaal maar met veel humor gebracht wordt. En aan humor ontbreekt het ‘The LEGO Batman Movie’ zeker niet.

De grappen worden in een zéér rap tempo op de kijker afgevuurd, tot op het punt dat een eerste kijkbeurt eigenlijk niet genoeg is om iedere referentie en grap over het Batman universum op te pikken. Er zijn grappen over eerdere films voor de liefhebbers van Tim Burtons ‘Batman’ uit 1989 en Christopher Nolans ‘Dark Knight Trilogie’ uit 2005 – 2012. Maar het wordt pas echt heftig wanneer men een fan van het eerste uur is en kan smullen van referenties naar de jaren veertig serie en ‘Batman Beyond’, een animatieserie die ergens eind jaren negentig werd uitgezonden. Zelfs voor de mensen die géén fan zijn van Batman (hoewel dat uiteraard wel helpt) is er genoeg te beleven. De plot vraagt namelijk voor flink wat cameo’s van andere series en franchises waar Warner Bros de rechten van heeft.

Het spervuur aan cameo’s en grappen zorgt er echter wel voor dat de film behoorlijk druk over kan komen. Er is vrijwel geen moment om even op adem te komen, de energie ligt extreem hoog en dat zal niet bij iedereen in goede aarde vallen. Dit zorgt er overigens ook voor dat er flink wat stemwerk verloren gaat in de drukte. Zo is Jenny Slate een geweldige Harley Quinn maar krijgt ze niet meer dan vijf zinnen te zeggen. En vooral arme Billy Dee Williams die eindelijk zijn rol als de slechterik Two-face mocht vertolken; in 1989 speelde hij alter ego Harvey Dent maar werd vervangen door Tommy Lee Jones wanneer de tijd kwam om daadwerkelijk in de huid van de schurk te kruipen. In deze film kreeg hij eindelijk de kans om de iconische slechterik te vertolken, met twee zinnen.

Het mag de pret niet te veel drukken, ‘The LEGO Batman Movie’ is een hyperactieve achtbaanrit waar menig superheldenliefheber, filmfan en kind (want dat is en blijft natuurlijk de doelgroep) een hele boel plezier aan zal beleven. Regisseur Chris McKay mag wel meer superheldenfilms doen, misschien komt dat filmuniversum van Warner Bros dan eindelijk eens van de grond.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 8 februari 2017
VOD-release: 14 juni 2017