The Leisure Seeker (2017)

Recensie The Leisure Seeker CinemagazineRegie: Paolo Virzì | 112 minuten | avontuur, komedie | Acteurs: Helen Mirren, Donald Sutherland, Kirsty Mitchell, Janel Moloney, Joshua Mikel, Chelle Ramos, Christian McKay, Joshua Hoover, Robert Walker Branchaud, Elijah Marcano, Helen Abell, Robert Pralgo, Dick Gregory

Op een ochtend trekken de dementerende John Spencer (Donald Sutherland) en zijn zieke vrouw Ella (Helen Mirren) erop uit met hun camper ‘Leisure Seeker’. Ze willen nog één keer een reis maken en gaan op weg naar het huis van Ernest Hemingway in Key West, Florida. John is als gepensioneerd docent Engels een groot fan van de schrijver, maar is nog nooit in diens voormalige huis geweest. Het paar heeft de reis en de bestemming geheim gehouden voor hun kinderen. Begrijpelijkerwijs raken zoon Will (Christian McKay) en dochter Jane (Janel Moloney) steeds bezorgder als ze langer wegblijven en de sporadische telefoontjes vreemder en vreemder worden.
Tijdens hun roadtrip ontmoeten ze allerlei mensen en komt de kijker meer te weten over hun achtergrond en relatie, terwijl ze beiden fysiek en mentaal verder achteruit gaan.

Het is jammer dat ‘The Leisure Seeker’ een onevenwichtige film is geworden die zelden de juiste toon weet te vinden. Hiermee vergaloppeert de Italiaanse regisseur Paolo Virzì zich danig met wat een prachtige film had kunnen zijn over de kracht van de liefde, ouderdom en aftakeling, gedragen door twee topacteurs. Het is moeilijk soms niet aan ‘Iris’ te denken, die op een veel betere manier met dezelfde thematiek omging. Sutherland en Mirren zijn solide, maar weten de film niet echt naar een hoger plan te trekken. Mirrens personage Ella komt oorspronkelijk uit South Carolina, waardoor ze is opgezadeld met een niet altijd overtuigend zuidelijk accent. Door hun klasse als acteurs komt de affectie en de irritatie tussen het paar overtuigend over en met name Sutherland raakt een snaar door zijn ingetogen spel als de erudiete John, die zich sporadisch realiseert dat zijn geestelijke vermogens aan het afnemen zijn.

De acteurs hadden een beter verhaal en een betere regisseur verdiend. Het lijkt erop dat regisseur Virzì een minder gelukte poging heeft gedaan om de film een tragikomisch tintje mee te geven. Het probleem is dat het niet helemaal werkt. Sommige treurige momenten krijgen een onnodig luchtig tintje dat onwaarachtig aandoet. Dit resulteert in scènes die noch tragisch, noch komisch zijn, maar vooral een gevoel van onbehagen oproepen. Zo zit er een bevreemdende scène in de film, waarin het paar een oude liefde van Ella opzoekt (wel heel toevallig op de route), dat niets toevoegt aan de plot en alleen maar vragen oproept over de intenties van de makers.

Datzelfde geldt helemaal over de setting tijdens de campagne voor de presidentsverkiezingen in 2016. De kijker ziet zonder verdere context en duiding aanhangers van kandidaten Donald Trump en Hillary Clinton in actie. Zo zien we de levenslange Democraat John ineens enthousiast leuzen mee staan scanderen met de Trump fans. Misschien is de bedoeling om een verband te leggen met Johns dementie, maar zelfs dat blijft nogal vaag.

Wat de film verder parten speelt, is dat de bijrollen zo matig zijn uitgewerkt. Buurvrouw Lilian (Dana Ivey) en de karakters van Will en Jane zijn louter sjablonen en door de episodische opzet zijn ontmoetingen met andere kampeerders, bikers, winkelpersoneel, criminelen, serveersters, een sceptische politieagent en allerlei zorgverleners een afvinklijstje van tussenstops op weg naar Key West. ‘The Leisure Seeker’ werkt toe naar een ontknoping die de kijker al mijlenver kan zien aankomen, waardoor de eindeloze uitweidingen op een gegeven moment lichte verveling oproepen. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest met deze gevoelige materie.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 4 januari 2018
DVD-release: 8 mei 2018