The Libertine (2004)

Regie: Laurence Dunmore | 130 minuten | drama | Acteurs: Johnny Depp, Samantha Morton, John Malkovich, Rosamund Pike, Paul Ritter, Stanley Townsend, Francesca Annis, Tom Hollander, Johnny Vegas, Richard Coyle, Hugh Sachs, Tom Burke, Rupert Friend, Jack Davenport, Trudi Jackson, Claire Higgins, Freddie Jones, Robert Wilfort, Jake Curran, Paul Chahidi, Kevin Doyle, Morgan Walters, Niall Buddy, Peter Howell, T.P. McKenna

De titel van ‘The Libertine’ in combinatie met de naam van Johnny Depp is misleidend. Wie een portie soft porno met een van de grootste sekssymbolen van het witte doek verwacht, komt bedrogen uit. Het is een droevige film die gaat over levensangst en het onvermogen tot liefhebben en liefde te ontvangen. Zeker, de film zit vol met drank en vrouwen, maar gaat vooral over de angst van graaf Rochester dat zijn optreden in het leven geen goedkeuring kan vinden in de ogen van de kijker, van zijn publiek.

Graaf Rochester en koning Charles II (John Malkovich)  hebben een ingewikkelde relatie met elkaar. Rochester is het ene moment uit de gratie bij zijn vorst en het volgende moment weer zijn grootste vertrouweling. Als de ambassadeur van Frankrijk op bezoek komt aan de vooravond van een eventuele oorlog, vraagt de koning Rochester een toneelstuk te schrijven waarin hij de loftrompet over Engeland steekt. Charles II is dus bereid om het voortbestaan van zijn koninkrijk te laten afhangen van Rochesters literaire talent. Hoewel hij eigenlijk al weet dat Rochester deze kans niet zal aangrijpen om zijn vorst bij te staan in deze voor Engeland barre tijden. Ze kennen elkaar door en door, maar kunnen niet met en niet zonder elkaar leven.

Ook zijn huwelijk met Elizabeth Malet (Rosamund Pike) is niet probleemloos. Hoewel hij zielsveel van haar houdt, misdraagt hij zich keer op keer. De verhouding tot zijn vrienden, met wie hij zijn passie voor toneel deelt, is al even complex. Ze beledigen en verraden elkaar, maar als hij hen om hulp vraagt geven ze hem die hem weer wel. Natuurlijk met de nodige schimpscheuten.

Zijn verhouding met Elizabeth Barry (Samantha Morton) is gezien dit alles bijna eenvoudig te noemen. Hij is zo verliefd op haar acteerkunst, dat hij haar ook als vrouw begeert. Zelf kan hij niet voelen dat hij leeft, maar via anderen die virtuoos toneelspelen kan hij dat wel. Zij acteert zoals nooit iemand dat eerder heeft gedaan en ze is grenzeloos ambitieus in haar streven het publiek volledig voor zich te winnen. Hij helpt haar om die ambitie te verwezenlijken en zij helpt hem om liefde te voelen zonder daarvoor weg te rennen.

‘The Libertine’ is een fraai vorm gegeven film. Het begint al met de indrukwekkende proloog met alleen het pratende hoofd van Johnny Depp. Hij beweert met grote stelligheid dat de kijker van hem zal walgen na het te volgen schouwspel. De kleuren zijn gedempt, de kostuums en beelden erg mooi en de muziek is indringend. Het geheel is een omlijsting voor de magistrale rol van Johnny Depp die deze zeer complexe man met al zijn fouten, maar ook al zijn liefde, passie en verdriet op ontroerende wijze vertolkt en geliefd weet te maken bij de kijker, bij het publiek.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 18 mei 2006