The Lie – Between Earth and Sky (2018)

Regie: Veena Sud | 97 minuten | drama, horror | Acteurs: Peter Sarsgaard, Mireille Enos, Joey King, Cas Anvar, Dani Kind, Devery Jacobs, Patti Kim, Nicholas Lea, Alan Van Sprang, Rodrigo Fernandez-Stoll

De gescheiden vader Jay en zijn dochter Kayla zijn onderweg naar een dansrepetitie. Onderweg komen ze Kayla’s schoolvriendin Britney tegen. Ze bieden het meisje een lift aan. Als Jay de twee meiden tijdens de stop even uit het oog verliest, voltrekt zich een gruwelijke gebeurtenis: Kayla duwt Britney van een brug, waarop het slachtoffer haar ijzige dood tegemoet stort. Jay staat voor een bijna onmogelijke keuze: het incident melden bij de autoriteiten of alles in het werk stellen om de moord te verdoezelen en zo zijn dochter uit de gevangenis te houden.

‘The Lie’ schetst een netelig scenario waarin twee benijdenswaardige deugden lijnrecht tegenover elkaar komen te staan: het beschermen van je kind en het behouden van je menselijkheid en morele integriteit. Hoe onvoorwaardelijk mag de liefde zijn die we onze kinderen schenken? En hoever ben je als ouder bereid om te gaan als je nog niet volwassen dochter plots een jarenlange gevangenisstraf boven het hoofd hangt?

De ouders in ‘The Lie’ gaan uiteindelijk heel ver. Ze spinnen een complex web van leugens waarin ze steeds steviger verstrikt raken. Peter Sarsgaard en Mireille Enos kwijten zich uitstekend van hun taak en kruipen overtuigend in de huid van twee ouders die zichtbaar lijden onder het vreselijke geheim dat als een onzichtbare molensteen om hun nek hangt. Tegen het decor van een sneeuwrijk winterlandschap, dat herinneringen oproept aan het Coen-meesterwerk ‘Fargo’, glijdt het tweetal langzaam maar zeker af naar een geestestoestand die het midden houdt tussen pure wanhoop en misdadige waanzin. Die mentale teloorgang wordt goed uitgewerkt, terwijl confrontaties met de vader van Britney en de gesprekken met de rechercheurs die de verdwijning van het meisje onderzoeken zorgen voor een extra dosis suspense.

De emotionele impact van Kayla’s daad op haar ouders komt minder goed uit de verf. Vader en moeder schieten gelijk in de beschermingsmodus en lijken zich nooit af te vragen of hun dochter misschien wel geestelijke hulp nodig heeft of gewoon een koelbloedige moordenaar is. Naar het einde toe zoekt ‘The Lie’ bovendien erg nadrukkelijk de grenzen van het geloofwaardige op. De apotheose is verrassend, maar tegelijkertijd vergezocht en niet erg plausibel.

‘The Lie’ is geen onaardige film, maar had vermoedelijk beter gewerkt in een korter format. Zeker in het middenstuk valt de film soms wat stil, waardoor het verhaal uiteindelijk te traag toewerkt naar een ontknoping die niet helemaal bevredigend is.

Frank Heinen

Waardering: 3

VOD-release: 6 oktober 2020 (Amazon Prime)