The Little Mermaid (2023)

Recensie The Little Mermaid (2023) CinemagazineRegie: Rob Marshall | 135 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Halle Bailey, Jonah Hauer-King, Melissa McCarthy, Javier Bardem, Noma Dumezweni, Art Malik, Jessica Alexander, Martina Laird, Emily Coates, Christopher Fairbank, | Originele stemmencast: Daveed Diggs, Jacob Tremblay, Awkwafina

Het verhaal van ‘The Little Mermaid’ is wereldberoemd. De jonge zeemeermin Ariel vindt de mensenwereld buiten de zeven zeeën fascinerend. Wanneer ze hoogte krijgt van een prins genaamd Eric, wil ze er alles aan doen om onder de mensen te komen. Haar vader Triton, de koning van het onderwaterrijk, is hier fel op tegen. Dit is de uitgelezen kans voor zeeheks Ursula om Ariel op slinkse wijze een handje te helpen. Zij spreekt een kwaadaardige betovering over Ariel uit die haar drie dagen geeft om een volledig mens te worden.

De Disney-remakes vliegen ons de laatste jaren om de oren. Creatief gezien oogt dit armoedig, maar het blijkt telkens een succesvolle formule en makkelijke wijze om de portemonnee te vullen. Ook hebben deze films bewezen in bijna elk geval onder te doen voor de animatiefilms van weleer. Is ‘The Little Mermaid’ de zoveelste tegenvaller uit de grootse Disney-stal?

Er zijn meerdere antwoorden op deze vraag, maar deze film is ten opzichte van de meeste remakes een verademing. Het is duidelijk dat dit materiaal met liefde behandeld is. Disney had vroeger de gave om een sprankje magie op beeld over te brengen, en die magie is in sommige scènes weer even voelbaar. Één van de hoogtepunten is Halle Baileys vertolking van het liedje ‘Part of Your World’. Het is een prachtig nummer dat met veel bravoure overgebracht wordt. Bailey heeft een dijk van een stem, die in combinatie met haar mimiek zorgt voor het eerste kippenvelmoment.

Halle Bailey is sowieso de grote ster. Zij draagt deze film met speels gemak. In het begin voelt het echter nog wat zoekend, maar naarmate de film vordert lijkt ze steeds comfortabeler te worden. Ze bezit een natuurlijk charisma dat helemaal in lijn is met het karakter. Met kleine gezichtsuitdrukkingen weet zij te overtuigen. Het is een dappere keuze van Disney om zo’n onervaren actrice te casten voor de hoofdrol, maar ze is met vlag en wimpel geslaagd. Naast Bailey is Melissa McCarthy flink op dreef als slechterik Ursula. We kennen haar voornamelijk uit flauwe comedyfilms, maar hoe zij de vileine zeeheks neerzet is fenomenaal. Het zijn hierin de vrouwen die de film naar een hoger niveau tillen. De doorgaans geweldige acteur Javier Bardem weet zijn plaats als koning Triton niet helemaal te vinden, en ook Jonah Hauer-King als Prince Eric, hoewel charmant, moet in tegenspeelster Halle Bailey zijn meerdere erkennen.

De onderwaterwereld is een lust voor het oog, maar soms laat de CGI wat te wensen over. Het is met name de vormgeving van de karakters die maar zozo is. De krab Sebastian en het visje Flounder (in de Nederlandse versie bekend als Botje) waren in de animatiefilm uit 1989 nog leuk vormgegeven beestjes met een hoog knuffelgehalte. In 2023 is er weinig van overgebleven. Wat rest zijn een doodgewone krab met ietwat uitstekende oogjes en een doodsaai geanimeerde vis. Daarbij zouden de twee als komische noot moeten fungeren, maar ook dit komt niet geheel lekker uit de verf. Voor het humoristische aspect komt deze Disney-film echt tekort.

De muziek van Alan Menken is uiteraard ook weer te horen. Dit gaat gepaard met de welbekende liedjes van vroeger. Daarbij schreef de talentvolle Lin-Manuel Miranda nog vier nieuwe songs. Het is wel duidelijk dat het met name de golden oldies zijn die nog lang na zullen klinken. ‘Under the Sea’ nestelt zich bij zijn eerste klanken al in je hoofd. De scène van dit nummer zou normaal gesproken een echte showstopper zijn, maar voelt in deze uitvoering helaas wat aan de povere kant.

Perfect is ‘The Little Mermaid’ niet, daarvoor hebben ze teveel kansen laten liggen. Een mispeer is het daarentegen zeker niet. ‘The Little Mermaid’ laat zien dat er wel een plek mag zijn voor de vele live action remakes. Het blijft een mooi en tijdloos verhaal over een verboden liefde die culmineert tot een hartelijk einde.

Sjoerd Crins

Bioscooprelease: 24 mei 2023