The Little Shop of Horrors (1960)

Regie: Roger Corman | 73 minuten | horror, komedie | Acteurs: Jonathan Haze, Jackie Joseph, Mel Welles, Dick Miller, Myrtle Vail, Tammy Windsor, Toby Michaels. Leola Wendorf, Lynn Storey, Jack Warford c, Meri Welles, John Herman Shaner, Jack Nicholson, Dodie Drake

Uit 1960, in zwart-wit, naar het script van Charles B. Griffith, een lowbudget film, opgenomen in twee dagen en tot cultstatus uitgeroepen deze hilarische film!

Het simpele verhaal is toneel voor geestige personages en gebeurtenissen. Jack Nicholson maakte hier zijn debuut en speelt een zelfmasochist die graag naar de tandarts gaat en zonder verdoving zijn kiezen laat trekken. Wat hem zo’n kick geeft dat hij bijna een orgasme krijgt. De kijker maakt hier al kennis met zijn duistere stem, lach en gefreakte blik waarmee hij later in ‘The Shining’ menig mens deed huiveren. Ook Jonathan Haze speelt uitstekend. Hij struikelt, maakt stomme fouten en is kortom erg grappig. Het is dan ook juist hij die een speciale (mensetende) plant heeft gekweekt en daarvoor een belangrijke prijs krijgt. Jackie Joseph speelt het domme vrouwtje. Ze is stapel op en onder de indruk van Seymour ondanks zijn gestuntel. In ‘The Little Shop of Horrors’ ziet ze er uit als een schitterende Amerikaanse vrouw. De scènes tussen haar en Seymour bevatten een hoog gehalte aan kinderlijk onschuld. Met overtuiging en zonder gêne bekent ze haar verliefdheid.

Verder spelen er veel personages mee die niet echt belangrijk zijn voor het verhaal als wel voor de hilariteit. De bloemenetende man die telkens langskomt en praat over het verschil in smaak tussen stadsbloemen en plattelandsbloemen is een voorbeeld. Een ander is de werkwijze van de detectives. Deze is om te gieren met een dikke knipoog naar de bureaucratie. Ook de mensetende plant is ontzettend leuk met zijn niet te vergeten uitspraak: FEED ME….

De ontknoping is belachelijk en slaat nergens op, maar is toch in lijn met het verhaal. De kwaliteit van de film is ronduit slecht. De acteerprestaties variëren van extreem goed tot heel slecht. Cameratechnisch is het duidelijk dat er niet al te veel tijd aan is besteed. Desalniettemin is het de regisseur gelukt een meer dan vermakelijke film af te leveren, die tevens de bron van inspiratie was voor de gelijknamige musical uitgebracht op film in 1986. Hierin spelen onder andere Steve Martin en Bill Murray.

‘The Little Shop of Horors’ is absoluut de moeite waard om te gaan kijken. Zowel omdat het een absolute lowbudget productie inmiddels beroemde cultfilm is als vanwege het feit dat het Jack Nicholsons filmdebuut is. Het belangrijkste is echter dat het een schattige komische film is.

Redactie Cinemagazine