The Little Things (2021)

Recensie The Little Things CinemagazineRegie: John Lee Hancock | 128 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Denzel Washington, Rami Malek, Jared Leto, Chris Bauer, Michael Hyatt, Terry Kinney, Natalie Morales, Isabel Arraiza, Joris Jarsky, Glenn Morshower, Sofia Vassilieva, John Harlan Kim, Frederick Koehler, Judith Scott, Maya Kazan, Tiffany Gonzalez

COVID-19 heeft internationaal gezien een hoop plannen in de war gegooid. Neem nu ‘The Little Things’. Deze film beschikt over een topcast en had alleen al op basis van de aanwezigheid van Denzel Washington, Jared Leto en Rami Malek een bioscooproulatie verdiend. Dit trio trekt gegarandeerd publiek naar de zalen. Helaas gooide een pandemie roet in het eten en verdwijnt deze film ‘dankzij’ een luie marketingafdeling vrijwel geruisloos in de online videomarkt. Jammer, want deze rolprent verdient meer aandacht.

In ‘The Little Things’ draait het om de uitgebluste hulpsherrif Deke (Washington op de automatische piloot). Samen met een nieuwe partner (Malek) moet hij achter een seriemoordenaar aan. Er loopt een moordlustige maniak rond die kickt op bruut geweld en sadistische slachtpartijen. Zou Albert Sparma (Leto) meer weten van de gruwelijkheden?

Het is duidelijk dat regisseur John Lee Hancock zich flink heeft laten inspireren door een klassieker uit de nineties (‘Se7en’ dus). De raakvlakken zijn talrijk: de naar zijn pensioen snakkende veteraan en zijn ambitieuze partner, de duistere sfeer en de mysterieuze bad guy. Check, check en dubbelcheck! Beter goed gejat dan slecht bedacht. Hoewel het acteerwerk niet over de gehele linie even sterk is, lat de cast geen steekjes vallen. Een routineuze Washington is immers nog steeds genietbaar en ook Malek is interessant om naar te kijken.

De grootste troef van ‘The Little Things’ is toch wel Jared Leto. De enigmatische acteur zet een creepy personage neer dat onder de huid kruipt. Er klopt iets niet aan dit figuur, maar wat precies is onduidelijk. Leto is erg goed op dreef en trekt de scènes waarin hij opduikt moeiteloos naar zich toe. Helaas weet Hancock niet gedurende de hele speelduur de aandacht vast te houden. ‘The Little Things’ sleept bij vlagen. Ook komt de film soms erg over als een pastiche van ‘Se7en’. Neemt niet weg dat dit een goedgemaakte thriller is.

VOD-release: 21 april 2021
DVD- en blu-ray-release: 5 mei 2021