The Locals (2003)

Regie: Greg Page | 88 minuten | horror, thriller | Acteurs : John Barker, Dwayne Cameron, Kate Elliot, Aidee Walker, Paul Glover, Glen Levy, Dave Gibson, Peter McCauley, Kate Ferguson, Max Auld, Bern Dell, Carl Goschmann, Mark Kinghan, Rachael Niederer

Nieuw-Zeeland is een land dat nou niet direct bekend staat als een hofleverancier van horrorfilms. ‘The Locals’ is echter zo’n zeldzame griezelproductie uit dit land. Thematisch gezien lijkt het verhaal dat ten grondslag ligt aan deze film vooral de gebaande paden te bewandelen en daarom weinig origineel te zijn. Twee jongens gooien de gastank van hun auto vol en vertrekken voor een plezierreisje. Uiteraard krijgen ze onderweg motorpech en gebeurt dit alles in een klein, uitgestorven dorp dat mijlenver verwijderd is van de moderne beschaving. Op hun zoektocht naar hulp komen de twee hoofdpersonen terecht bij een huis, waar ze zien hoe een vervaarlijk uitziende bebaarde man een vrouw doodsteekt. Uiteraard ontdekt de man de twee gluurders en al snel worden de twee jongens op de hielen gezeten door een horde bewapende boerenkinkels.

‘The Locals’ lijkt op het eerste gezicht de zoveelste tienerhorrorfilm over jongeren die vast komen te zitten in een afgelegen dorp en vervolgens belaagd worden door psychopathische “rednecks”. Toch is deze vergelijking niet helemaal plausibel. De dorpsbewoners uit deze film dragen namelijk een diep geheim met zich mee en zijn niet wat ze op het eerste gezicht lijken. Bovendien worden de karakters in ‘The Locals’ redelijk uitgediept, een aspect dat bij veel genregenoten nogal eens wordt verwaarloosd of onderbelicht. De film moet het vooral hebben van spanning en suspense, maar slaagt er desondanks niet in om de volle 88 minuten boeiend te blijven. Dit komt voornamelijk doordat eigenlijk al te vroeg duidelijk wordt hoe de vork precies in de steel zit. De oplettende kijker zal het geheim van de dorpsbewoners- toch de belangrijkste pilaar waar het verhaal op steunt- vrij snel doorgrond hebben. Ook het griezelgehalte van deze film valt wat tegen. Een paar aardige schrikmomenten ten spijt wordt de film zelden echt eng of ijzingwekkend. Aangezien de film tevens gespeend is van de nodige bloeddorstige scènes, is het maar de vraag of deze film de titel horror wel verdient. Een paar steekpartijen en brandende mensen vormen het summum van gruwelijkheid in deze rolprent. ‘The Locals’ is eerder een ietwat vlakke bovennatuurlijke thriller die grotendeels ontdaan is van zijn scherpe randjes. Geen slechte film, maar ook geen opzienbarende productie die de grauwe middelmaat weet te ontstijgen.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 22 april 2004