The Longest Ride (2015)

Regie: George Tillman Jr. | 128 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Britt Robertson, Scott Eastwood, Alan Alda, Jack Huston, Oona Chaplin, Melissa Benoist, Lolita Davidovich, Elea Oberon, Kate Forbes

‘The Longest Ride’ is de tiende boekverfilming van de Amerikaanse schrijver Nicholas Sparks. Evenals de liefde in Sparks’ bekendste verfilmde roman ‘The Notebook’  gaat ook hier de liefde niet over een gemakkelijk pad.

Sophia Danko (Britt Robertson) is een rustige, serieuze studente die door haar vriendin Marcia (Melissa Benoist) wordt overgehaald om naar een rodeowedstrijd te gaan. Ze ziet hoe de knappe cowboy Luke Collins (Scott Eastwood) strijdt voor de eerste plek. Na de wedstrijd komen de twee elkaar weer tegen op een feest dat op het terrein wordt gehouden. Sophia is onder de indruk van Luke, maar probeert afstand te houden. Haar stage bij een kunstgalerie in New York start over twee maanden en dan is een liefde in North Carolina onhandig. Maar als ze een gemiste oproep van Luke op haar mobiel heeft staan, belt ze hem uiteindelijk wél terug. Ze kan hem niet negeren. De twee hebben een gezellige date, maar Sophia blijft haar stage als een obstakel zien. Op de terugweg als Luke haar naar huis wil brengen, ziet hij een auto die van de weg is geraakt.

Bestuurder Ira Levinson (Alan Alda) is nauwelijks bij bewustzijn. Luke weet hem uit de wagen te krijgen en de oude man brabbelt tegen Sophia dat er een box in de auto ligt. Die weet ze nog te redden voordat de auto verder vlam vat. Het tweetal brengt Ira naar het ziekenhuis. Sophia staat erop dat ze blijft wachten tot de oude man weer bij kennis komt en Luke haar kan achterlaten. In de wachtkamer opent ze de box; deze is gevuld met verscheidene brieven van Ira aan zijn vrouw Ruth. Zodra Ira bij kennis is, leest Sophia op verzoek één van de brieven aan hem voor. De jonge studente en de oude man hebben gelijk een goede klik met elkaar. Ira wil graag dat Sophia de volgende dag terugkomt om nog een brief voor te lezen. Zo ontstaat er een prachtige vriendschap tussen hen. Als kijker krijg je via flashbacks het verhaal van Ira en Ruth te weten, dat een mooie afwisseling vormt met de gebeurtenissen in het heden van Luke en Sophia. De liefde van Ruth en Ira kent namelijk ook de nodige ups and downs.

‘The Longest Ride’ is een lange zit. Maar doordat de geschiedenis van Ira en Ruth op een mooie manier met het verhaal van Sophia en Luke is verweven, blijft de film een goed tempo houden en vliegt de tijd om. Ook de momenten van Sophia met de oude Ira in ziekenhuis én verpleeghuis zorgen voor een mooie afwisseling. De interactie tussen Britt Robertson en Alan Alda is prachtig; de twee spelers weten een oprechte vriendschap over te brengen. Alda’s glimlach is zeer bekend voor wie wel eens afleveringen van de comedyserie “M*A*S*H” heeft gezien. Daarin speelde de nu 79-jarige acteur de rol van Captain Benjamin Franklin Piece. Recenter heeft hij een rol gespeeld in de tv-serie ‘The Blacklist’ als Alan Fitch.

Kijkers van tv-serie “Under the Dome” zullen Britt Robertson herkennen, van haar rol als Angie McAlister. De chemie tussen haar en Scott Eastwood is bij lange na niet zo sterk als die van de hoofdspelers in de bekende Nicholas Sparks’ romanverfilming ‘The Notebook’. Maar ook Robertson en Eastwood hebben hun momenten; bij de kennismaking, een paar bij de date en ook bij het eind van de film, waar meer emotie naar buitenkomt. Toch zijn acteurs Jack Huston (‘American Hustle’) en Oona Chaplin (“Game of Thrones”), die de jonge Ira en Ruth spelen, de ‘winnaars’ van deze film. De chemie tussen hen komt meer bij je binnen. Wellicht door de zwaardere problemen waarvoor ze komen te staan, maar er spreekt ook meer uit hun mimiek.

‘The Longest Ride’ is voor Scott Eastwood (jawel, de zoon van Clint) de eerste romantische film die hij op zich neemt. Heel wat andere kost dan zijn debuut in zijn vaders’ film ‘Flags from Our Fathers’ of zijn latere rollen in films als ‘Invictus’ of ‘Fury’. Scott is op zijn sterkst in de scènes waar hij als Luke in de arena zijn sport bedrijft. De rit die hij maakt op Rango is prachtig in beeld gebracht, een goede keuze van de regisseur om dit vertraagd te laten zien. En de blik van Eastwood als Luke na afloop is mooi; één van de kwetsbare momenten die hij van het personage goed neerzet.

‘The Longest Ride’ is een heerlijke wegzwijmelfilm met de nodige diepgang. Het verhaal verveelt niet en Nicholas Sparks is er prachtig in geslaagd om verschillende tijdsperiodes mooi op elkaar aan te laten sluiten doordat zowel Sophia als Ruth beide van kunst houden, maar ook dat Ira en Luke elk een verwonding hebben opgelopen.

Ans Wijngaarden

Bioscooprelease: 9 april 2015
DVD- en blu-ray-release: 2 september 2015