The Lost City (2022)

Recensie The Lost City CinemagazineRegie: Aaron Nee, Adam Nee | 110 minuten | actie, avontuur, komedie, romantiek | Acteurs: Sandra Bullock, Channing Tatum, Daniel Radcliffe, Da’Vine Joy Randolph, Brad Pitt, Oscar Nuñez, Patti Harrison, Bowen Yang, Stephen Lang, Joan Pringle, Héctor Aníbal, Thomas Forbes-Johnson, Sli Lewis, Olga Bucarelli, Adam Nee, Raymond Lee

Sandra Bullock brak in de jaren 90 van de vorige eeuw door in actiefilms (‘Demolition Man’ (1993), ‘Speed’ (1994)), werd in no time de koningin van de romantische komedie en werd vanaf haar Oscarwinnende rol in ‘The Blind Side’ (2009) eindelijk ook serieus genomen als actrice. Hoe dan ook: haar naam vermelden boven de filmtitel betekende rinkelende kassa’s en enorme winsten. In ‘The Lost City’ is ze samen met Channing Tatum, Daniel Radcliffe en Brad Pitt één van de redenen om de film te kijken.

‘The Lost City’ gaat over Loretta Sage (Sandra Bullock), een schrijfster van een immens populaire boekenreeks. Loretta is al vijf jaar weduwe. Het verlies van haar man (een archeoloog) maakte dat ze erg teruggetrokken leeft en nergens plezier meer aan beleeft. Toch is het haar gelukt nog een nieuw deel te schrijven voor haar enthousiaste fans. In haar boeken beleven de heldin, Dr. Angela Lovemore (Loretta’s alter ego) en haar woest aantrekkelijke geliefde Dash McMahon, allerlei ‘Indiana Jones’-achtige avonturen. Of de fanbase voornamelijk trouw is aan haar oeuvre vanwege het feit dat Alan Caprison (Channing Tatum) al van meet af aan Dash verpersoonlijkt op de kaften of vanwege de inhoud, is niet helemaal duidelijk. Al wakkert zijn optreden bij de ongemakkelijke boektour, waaraan Loretta tegen haar zin deelneemt, wel vermoedens aan.

Tijdens de presentatie bij de boektour gaat er van alles mis, ondanks de gedegen voorbereidingen van Loretta’s publiciste Beth (leuke rol van Da’Vine Joy Randolph). Het publiek wil alleen maar dat Alan zijn shirt uitdoet, Loretta kondigt aan dat ze nog maar één boek zal schrijven en dat Dash daarin zal sterven. Vervolgens raakt haar smartwatch verstrengeld in Alans haar, wat een pruik blijkt te zijn. Loretta stormt het toneel af en beledigt Alans intellect. Niet lang daarna wordt ze gekidnapt, iets wat alleen Alan doorheeft en die meteen in de actiemodus komt (en niet alleen omdat hij Loretta wil bewijzen dat hij meer is dan zijn uiterlijk).

De kidnapper is Abigail Fairfax (een hilarische Daniel Radcliffe), een gestoorde miljardair, die oude relieken verzamelt. Hij is ervan overtuigd dat Loretta hem kan helpen met het vinden van een verboren schat op een eiland in de Atlantische oceaan, dat hij inmiddels bezit. Alan heeft ondertussen Beth op de hoogte gebracht en schakelt de hulp in van Jack Trainer (Brad Pitt), om Loretta te redden. Jack is alles wat Alan niet is: avontuurlijk, sterk, inventief en uitermate goed in het op efficiënte wijze uitschakelen van tegenstanders. Maar Alan heeft één ding dat voor hem spreekt: motivatie.

Wat volgt is een uitermate grappig en onderhoudend verhaal, waarin de helden tegen wil en dank moeten samenwerken om uit de handen van Abigail te komen en blijven en de jungle te kunnen verruilen voor de veilige thuishaven. ‘The Lost City’ is een volbloed screwballkomedie, die gedragen wordt door de cast, die de kijker precies geeft waar ze voor komen. De dialogen zijn goed geschreven en erg grappig, de chemie tussen de acteurs knettert en de personages hebben voldoende diepgang. Wat iets minder goed werkt is het avonturengedeelte van het scenario: dit is ietwat clichématig en voorspelbaar, al is de pay-off wel weer geinig. ‘The Lost City’ is opgenomen in de Dominicaanse Republiek, dus het is makkelijk weg te dromen bij de exotische landschappen. De vergelijking met ‘Romancing the Stone’ (1984) ligt voor de hand, maar ‘The Lost City’ heeft genoeg te bieden om uit zichzelf een geliefde jaren 20-klassieker te worden.

Bioscooprelease: 14 april 2022
VOD-release: 23 juni 2022 (Pathé Thuis)