The Love Punch (2013)

Regie: Joel Hopkins | 94 minuten | komedie | Acteurs: Pierce Brosnan, Emma Thompson, Timothy Spall, Tuppence Middleton, Celia Imrie, Louise Bourgoin, Marisa Berenson, Sabine Crossen, Laurent Lafitte, Eleanor Matsuura, Patrice Cols, Jordan Jones, Christopher Craig, Tom Morton

Het genre van de midlife komedie staat bekend om zijn belegen verhaallijnen en humor. Omdat het verleden de oudvolwassenen niet altijd bracht wat ze er van verwacht hadden, wagen ze nog één poging om nog wat van het leven te maken. Vaak komt dat neer op het obligate gebruik van een jointje en een relatie met een veel jongere vlam. Daarbij gedragen de gepensioneerden zich dikwijls als onvolwassen kinderen. Dat kan iets aandoenlijks hebben, maar frequenter is het een hinderlijke sta-in-de-weg. Het zijn genreclichés die een blijvende verandering bij de personages teweeg moet brengen. Toch moet de waardigheid van de hoofdrolspelers behouden blijven, waardoor de ontwikkelingen vooral heel netjes blijven. Dat heeft ook zijn weerslag op de humor, die ten alle tijden binnen de perken blijft. Echte scherpe uitschieters zijn zeer schaars. Het superieure ‘It’s Complicated’ is daar een voorbeeld van. ‘The Love Punch’ laat fijntjes zien dat het vooral genrebevestigend is.

Kate (Emma Thompson) en Richard (Pierce Brosnan) zijn al jaren van elkaar gescheiden. Zij leeft alleen, hij zoekt zijn toevlucht in het versieren van jonge scharrels. Toch zijn de schakels van het huwelijk niet helemaal ontbonden. Niet alleen hebben ze samen twee kinderen op de wereld gebracht, ook delen ze een pensioenfonds. Aan de vooravond van Richards pensioen ontdekt hij dat een malafide hedgefonds al hun zuurverdiende spaarcenten heeft gestolen. Ze gaan niet bij de pakken neerzitten en trekken gezamenlijk naar Frankrijk om hun geld terug te halen. Daar lopen de zaken volkomen uit de hand en ontaardt de situatie in een groteske wraakpartij waarbij één van ’s werelds duurste diamanten als een speelbal tussen de twee betrokken partijen in staat.

Hoewel het avontuur in ‘The Love Punch’ sterk is uitvergroot, zorgt dat niet voor het gewenste effect. Dat heeft een aantal redenen. Het acteerwerk is matig. Emma Thompson speelt haar rol nog enigszins integer en is door haar rechtschapenheid niet geheel verloren in het woud van middelmatig acteerwerk. Pierce Brosnan daarentegen probeert het kunstje dat hij eerder flikte in ‘Mamma Mia’ te herhalen. Zijn charmante persoonlijkheid is hier echter overdreven en misplaatst. Hij gedraagt zich zodoende niet naar het personage dat hij tracht te zijn. Ook de chemie valt daardoor grotendeels in het water. De bijrollen zijn, zoals vaker, grappiger maar worden zo inconsequent ingezet dat die momenten blijven hangen in halfslachtigheid. Het statische regiewerk is daar mede debet aan. Regisseur Joel Hopkins zet zijn personages regelmatig neer alsof ze op een toneelsetting staan, waardoor er een gebrek aan beweging en een neiging tot overacteren ontstaat.

In tegenstelling tot het eerder genoemde ‘It’s Complicated’ komt het einde van ‘The Love Punch’ niet als verrassing. Bij dit soort type films is dat niet onoverkomelijk omdat de weg ernaartoe belangrijker is. De personages moeten een groei of verandering doormaken. Vreemd genoeg is daar geen sprake van. Ze handelen puur naar het scenario in plaats van dat de ontwikkelingen voortkomen uit hun eigen karakter. ‘The Love Punch’ blijft daardoor in een soort van moraliserende liefdesles over ware liefde steken zonder dat hun personages van invloed zijn op die lering. Het is bovendien allemaal wat braafjes. De film gaat daarbij meer over de herovering van Kate, dan dat er sprake is van wederzijdse oprechte liefde. Voor de betrokkenheid bij de personages zijn dat hinderlijke krommingen, ook doordat ze op de keper beschouwd aan niets lijken te ontbreken. Ze wonen beide in grote huizen, verdrijven hun tijd met golf en tennis en houden genoeg geld over voor een reis naar Frankrijk. De echte noodzaak van wraak komt daardoor nooit echt tot leven.

De humor in ‘The Love Punch’ is voorts zo flauw dat het lijkt alsof de film al decennia geleden geschreven is. Daardoor wil de film ook nooit romantisch worden. Bovendien ontstaat het gevoel het allemaal al een paar keer eerder gezien te hebben. Dit soort flauwiteiten zouden zelf al lang van hun eigen pensioen moeten genieten.

‘The Love Punch’ is een jaren 80 film in vermomming. Dat valt te concluderen uit de ouderwetse humor, het gebrek aan goed gemotiveerde karakterontwikkelingen en een overdaad aan genreclichés. Hiermee weet het de uitgesleten formule geenszins tot leven te wekken. Overbodige film.

Wouter Los

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 26 juni 2014