The Lucky Dog (1919)

Regie: Jess Robbins | 20 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Stan Laurel, Florence Gillet, Oliver Hardy, Jack Lloyd

Het is gezien hun gigantische oeuvre als komisch duo misschien niet voor te stellen, maar er is een tijd geweest dat Stan Laurel (‘de dunne’) en Oliver Hardy (‘de dikke’) nog niet samenwerkten. ‘The Lucky Dog’ – een inleidende tekst geeft aan dat het filmpje uit 1919 stamt, maar het zou ook best in 1917 of 1918 geproduceerd kunnen zijn – is de eerste korte film waarin Laurel & Hardy samen te zien zijn. Niet als komisch duo overigens, want het zou nog bijna tien jaar duren voordat dat samenwerkingsverband een feit was. Nee, in ‘The Lucky Dog’ zijn ze verre van vrienden. Stan neemt de hoofdrol voor zijn rekening. Aan het begin van dit twintig minuten durende filmpje zien we hoe hij letterlijk door zijn hospita op straat wordt gezet. Ternauwernood weet hij ongelukken met trams en auto’s te vermijden. Hoewel er nog weinig te zien is van de typische maniertjes van ‘de dunne’, die hij later zou ontwikkelen, is dit warrige mannetje wel een schoolvoorbeeld van een Stan Laurel-karakter.

Nadat hij vriendschap heeft gesloten met een zwerfhondje, komt er een mooie dame in een auto voorbij. Stan wil deze vrouw wel versieren, maar haar vriend denkt daar anders over. Dan treedt voor het eerst Oliver Hardy ten tonele, als gewapende overvaller. De portemonnee die hij steelt, belandt per ongeluk in handen van Stan, die vervolgens het nieuwe doelwit wordt van dief Ollie. De vriend van de door Stan begeerde vrouw huurt Ollie in om Stan een kogel door de kop te jagen (ja, ze hielden niet van halve maatregelen in die tijd!), maar natuurlijk loopt het allemaal net even anders.

De kwaliteit van het filmpje laat wat te wensen over (wat wil je, het is bijna honderd jaar oud) en het is even wennen om Stan en Ollie als elkaars vijanden te zien. Maar ook in hun jongste jaren beschikte het tweetal al over voldoende charisma om de kijker te boeien. Van slapstick moet je natuurlijk houden, maar Ollie en vooral Stan waren er meesters in. ‘The Lucky Dog’ is niet hun beste werk, omdat het samenspel er nog niet echt is. Daarom is dit filmpje vooral interessant voor die-hard fans van het illustere duo.

‘The Lucky Dog’ verschijnt in mei 2013 op DVD (6 DVD box ‘Laurel & Hardy: De Collectie).