The Magnificent Seven (2016)

Recensie The Magnificent Seven (2016) CinemagazineRegie: Antoine Fuqua | 133 minuten | actie, avontuur, western | Acteurs: Denzel Washington, Chris Pratt, Ethan Hawke, Vincent D’Onofrio, Byung-hun Lee, Manuel Garcia-Rulfo, Martin Sensmeier, Haley Bennett, Peter Sarsgaard, Luke Grimes, Matt Bomer, Jonathan Joss, Cam Gigandet, Emil Beheshti, Mark Ashworth, Billy Slaughter, Dodge Prince, Matthew Posey, Carrie Lazar, Jody Mullins

Westerns lijken al vrij lang niet meer relevant te zijn. De voorkeur wordt tegenwoordig gegeven aan wat meer flitsende actie. Enkel niche regisseurs als Quentin Tarantino durven zich er nog echt aan te wagen. In zijn handen verandert een film dan vaak in een beladen epos van zo’n drie uur. Waar is het plezier van rasechte cowboy-films gebleven, de charismatische schelmen en de tientallen stuntmannen die zo graag door ramen willen springen? Regisseur Antoine Fuqua heeft de antwoorden en geeft fans van het genre een remake van de klassieker ‘The Magnificent Seven’ en doet daarmee een poging de western nieuw leven in te blazen.

De plot van de film is onveranderd gebleven sinds Kurosawa in 1954 op de proppen kwam met ‘Seven Samurai’. Een paar hoopvolle inwoners van een arm boerenstadje schakelen de hulp in van een stel anti-helden om de schurken die hen belagen te bestrijden. Het verhaal is altijd simpel in opzet maar doeltreffend in uitwerking geweest. In 1960 deed Hollywood een poging dit verhaal te vertellen, veranderde de samurai in cowboys, wijzigde de titel (‘The Magnificent Seven’ uiteraard) en de film werd opnieuw een klassieker. Een remake dus, maar deze vernieuwde versie kent veel meer plezier dan aanvankelijk verwacht kan worden.

Een herinterpretatie van een klassieker kan vaak namelijk wat plichtmatig overkomen, dezelfde thema’s en plotpunten moeten immers behandeld worden. Geforceerde throwbacks zijn dan vaak onvermijdelijk, Fuqua weet er echter een hele frisse draai aan te geven. Hij gaat namelijk meer voor het neerzetten van een bepaalde sfeer in plaats van klassieke scènes één op één over te nemen. Dit geeft de regisseur de ruimte om zijn gebruikelijke gave actiescènes de revue te laten passeren. De shoot-outs vormen dan ook het hoogtepunt van ‘The Magnificent Seven’, zowat de gehele derde akte wordt hierdoor beslagen en het is een genot om te mogen aanschouwen.

Het helpt daarbij dan ook dat Fuqua de hulp inschakelt van een aantal zeer charismatische acteurs. Publieksfavoriet Chris Pratt voelt met zijn vele one-liners soms iets te modern aan als de praatgrage Josh Faraday, maar het zichtbare plezier van Pratt maakt dit feit vergeeflijk. Dit geldt ook (zij het in mindere mate) voor het gekke hoge stemmetje dat Vincent D’Onofrio opzet in de rol van de spierbundel Jack Horne. Ook Denzel Washington (met wie Fuqua al eerder mee samen werkte) laat datzelfde plezier zien en is een goede keuze voor Chisolm, de leider van het hele zootje. Enige smet is dan helaas het euvel dat het gezelschap moet overwinnen. Peter Sarsgaard doet dienst als de vuige zakenman Bartholomew Bogue maar komt te weinig in beeld om een blijvende indruk achter te laten.

Het wordt al vrij snel duidelijk dat Fuqua niet gaat voor een rechttoe rechtaan remake van de oudere films. Nergens probeert hij krampachtig de klassiekers te evenaren of te verbeteren. Wat de regisseur aflevert is een prima eindproduct waar de kijker veel plezier aan kan beleven. Tel daar de zichtbaar genietende cast bij op en het westerngenre lijkt weer met beide benen op de grond te staan, al is het maar voor twee zéér plezierige uurtjes.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 22 september 2016
VOD-release: 24 januari 2017