The Man (2005)

Regie: Les Mayfield | 83 minuten | actie, komedie, misdaad | Acteurs: Samuel L. Jackson, Eugene Levy, Luke Goss, Miguel Ferrer, Susie Essman, Anthony Mackie, Gigi Rice, Rachael Crawford, Philip Akin, Christopher Murray, Joel S. Keller, John Hemphill, Kathryin Greenwood

Een samenwerking die gedoemd lijkt te mislukken, twee personages die elkaar niet kunnen verdragen en een crimineel die ze het leven zuur maakt. Hoe vaak hebben we dat nu al niet gezien in de vele actiekomedies die Hollywood ons voorschotelt? Of het nu collega’s zijn, zoals in ‘Lethal Weapon’ en ‘Beverly Hills Cop’, of een eigenwijze getuige, zoals in ‘Bad Boys’, de verhaallijn komt altijd op hetzelfde neer. En zo ook in ‘The Man’. Samuel L. Jackson een eigenzinnige en harde politieagent, Eugene Levy een vertegenwoordiger in de meest vreemde producten voor tandverzorging. Je moet het maar verzinnen.

Toch is ‘The Man’ in de verste verte niet te vergelijken met films als ‘Lethal Weapon’ en ‘Bad Boys’. Daarin werd tenminste nog sterk geacteerd. Fiddler (Eugene Levy) is vanaf de eerste paar scènes al niet grappig meer, maar simpelweg irritant, en zelfs Samuel L. Jackson (Vann) overtuigt niet in deze matige actiekomedie van regisseur Les Mayfield. Misschien zit hij met zijn gedachten nog bij ‘Shaft’ (2000, John Singleton), want de stoere blik, de zwarte jas en de piepende remmen van zijn gepimpte patserbak doen nergens anders aan denken. En de crimineel dan? Tsja, die is ver te zoeken. Want wie wordt er nou bang van een nichterige, arrogante Engelsman met een grote mond?

Eigenlijk is ‘simpel’ het beste woord om deze film een karakter te geven. Want alles hangt zo losjes in elkaar dat een beetje schudden de hele boel overhoop zou gooien. En dat terwijl ‘Blue Streak’, eveneens van Mayfield, nog een aardig verhaal had. In het plot van ‘The Man’ zitten zoveel gaten dat het nog knap is dat de scenarioschrijvers alles aan elkaar hebben kunnen plakken. Zo wordt er voor een agent die buiten dienst is gesteld zomaar een miljoen dollar op tafel gezet, voldoet een misverstand op een vakantie in Turkije om Fiddler een gangsterimago te geven, en is een beetje tacosaus het gepaste ontsmettingsmiddel om op een kogelwond te smeren. Misschien is dat wel wat er onder komedie wordt verstaan: flauw, flauwer en nog flauwer.

Zoals het een echte Hollywoodfilm betaamt lijken Vann en Fiddler tegen het eind van de film toch wat meer naar elkaar toe te trekken. Gelukkig is niet alles zoals het lijkt. Want in één grappige scène op het vliegveld weet Samuel L. Jackson zijn kunsten toch nog te tonen. Het is alleen meteen de laatste scène. Helaas. Eigenlijk is het gewoon jammer dat Eugene Levy, wellicht onbedoeld, écht irritaties opwekt. En dat de titel van de film op zijn personage gericht is. Want de enige die hier nog iets laat zien is natuurlijk Samuel L. Jackson. Zijn kille look en zijn fantastische stem zorgen ervoor dat ‘The Man’ misschien toch nog de moeite waard blijft. Eén ster voor één ster. En de rest mag zich schamen.

Julien van Alphen