The Man on the Roof – Mannen på taket (1976)

Regie: Bo Widerberg | 110 minuten | actie, drama, thriller, misdaad | Acteurs: Carl-Gustaf Lindstedt, Sven Wollter, Thomas Hellberg, Håkan Serner, Ingvar Hirdwall, Birgitta Valberg, Carl-Axel Heiknert, Torgny Anderberg, Bellan Roos, Gus Dahlström, Folke Hjort, Eva Remaeus, Gunnel Wadner

‘The Man on the Roof’ is de titel van de film die is gebaseerd op het boek ‘De verschrikkelijke man uit Säffle’ van Sjöwall & Wahlöö, een Zweeds schrijversechtpaar. Zij zijn zo’n beetje de Nicci French van Zweden en hebben een aanzienlijk lezerspubliek in Zweden en daarbuiten met hun detectiveromans met hoofdinspecteur Martin Beck in de hoofdrol. De Zweedse regisseur Bo Widerberg vond het verhaal van een man die op een dak staat te schieten op agenten interessant genoeg voor een film.

De film begint veelbelovend met een gruwelijke moord op een, voor zover de kijker weet, onschuldige man. Deze moord wordt vooraf gegaan door ijzige stilte: de stilte voor de storm. Die storm komt er dan ook zeker met een gruwelijke moord die in smerige horrorfilms als ‘Hostel’ niet zou misstaan. Helaas is het hierna meteen weer afgelopen met de storm. De film zakt in elkaar als een luchtballon die lek geprikt wordt. Er volgt een saai onderzoek naar de vermoorde man die een politieagent blijkt te zijn die net zoveel vrienden als vijanden heeft. Alle politiemannen praten met elkaar over deze man en komen geen stap verder in het onderzoek. Twee agenten vinden het wapen en rijden vervolgens langs een verdacht opgestelde auto. Geen moment spelen ze met de gedachte deze auto te onderzoeken. Ze maken grapjes over de verkeerd geparkeerde auto en zijn blij dat ze over moordzaken gaan en niet bij de verkeerspolitie zitten. Als kijker erger je je hier mateloos aan. Hallo?! Er is net een moord gepleegd, er staat een verdachte auto, ga kijken, ga kijken! Maar dat doen ze dus niet. Behalve praten, theorieën ontwikkelen en nog meer praten gebeurt er in het grootste deel van de film niets.

Gelukkig komt dan hoofdinspecteur Martin Beck (Carl-Gustaf Lindstedt) om de hoek kijken. Dankzij zijn inzichten komt de politie achter de identiteit van de dader. Ondanks het feit dat het moordmysterie opgelost lijkt te zijn, neemt de spanning weer toe. De zeer spectaculaire actiescènes zorgen ervoor dat de aandacht van de kijker weer getrokken wordt. Zodra het eerste schot van het dak klinkt (de titel zegt al genoeg) en de eerste agent op de grond valt neemt de interesse van het publiek weer toe. Vooral de scène waarin het kind op het fietsje het schietgebied inrijdt en onschuldig aan de gewonde agent vraagt: “Waarom ligt u hier, meneer?”, is tenenkrommend spannend. De scène waarin de helikopter op een nieuwsgierige mensenmassa stort zorgt ook voor wat extra adrenaline. Jammer dat het einde dan weer een lichte anticlimax is.

‘The Man on the Roof’ is een aardige misdaadthriller. Het begin is veelbelovend, en vanaf het moment dat de man op het dak begint te schieten is de film erg spannend. Jammer dat het middendeel van de film een beetje tegenvalt en dat het einde is afgeraffeld. De moord en de actiemomenten maken het deels goed, maar net niet goed genoeg. Anders had Widerberg zeker een dikke voldoende gekregen.

Eveliene Sanders