The Map of Tiny Perfect Things (2021)

Recensie The Map of Tiny Perfect Things CinemagazineRegie: Ian Samuels | 98 minuten | komedie, fantasie | Acteurs: Kathryn Newton, Kyle Allen, Jermaine Harris, Anna Mikami, Josh Hamilton, Cleo Fraser, Al Madrigal, Jorja Fox, Teance Blackburn, Mia Lovell, Yoriko Haraguchi, Vanessa Padla, Bria Brimmer

Soms mag je spoileren, soms niet. Bij de Amerikaanse genrecombi ‘The Map of Tiny Perfect Things’ is het geen enkel probleem. De film is een zoveelste variatie op klassieker ‘Groundhog Day’, waarin een personage dezelfde dag steeds opnieuw beleeft. In ‘The Map of Tiny Perfect Things’ zijn het zelfs twee personages die dezelfde dag steeds herleven. En omdat het hier gaat om een 17-jarige jongen en een 17-jarig meisje, kunnen we het vakje romantische komedie alvast afvinken.

Mark en Margaret kennen elkaar nog niet wanneer de tijdlus intreedt. Nadat ze in hun eentje al vele, vele, vele malen dezelfde dag opnieuw hebben beleefd, ontmoeten ze elkaar aan de rand van een zwembad. Mark heeft die dagen weinig gedaan, behalve wat tekeningen gemaakt, mensen geholpen én hij is op zoek gegaan naar de schoonheid van het alledaagse. Ook Margaret heeft dat laatste gedaan, maar zij heeft ook zichzelf leren auto rijden, met teleurstellend (en riskant) resultaat. Margaret moet bovendien elke dag op tijd weer weg, het waarom hiervan leren we pas later.

Dit alles had kunnen resulteren in een jeugdige romkom in een Groundhog Day-achtige setting. Maar ‘The Map of Tiny Perfect Things’ is wel meer dan dat. Onze twee helden zijn in eerste instantie helemaal niet zo bezig om aan de tijdlus te ontsnappen. Hun queeste om alledaagse schoonheid in kaart te brengen (zie titel) doet lichtjes denken aan ‘American Beauty’. We zien een amateurpianist opgaan in zijn eigen spel, een overstekende schildpad waar het verkeer voor stopt, een skatermeisje met een formidabele sprong. Allemaal even mooi.

De dialogen zijn net iets intelligenter en prikkelender dan in vergelijkbare films. Wanneer de liefde toeslaat, gaat het ook net anders dan je zou verwachten. ‘The Map of Tiny Perfect Things’ is dan ook net zozeer romkom als coming of age, met een klein filosofisch laagje en een flinke laag mysterie. Maar vooral is dit een warme en ontroerende film, met een prettig optimistisch karakter.

Ook in de overige categorieën scoort ‘The Map of Tiny Perfect Things’ hoog. Kyle Allen speelt prima als Mark, maar Kathryn Newton steelt de show als Margaret, een bruisend type waar iedere 17-jarige (m/v) wel verliefd op móet worden. Doe daar nog wat sfeervolle muziek bij, wat droge grappen en wat prachtige beelden, en je weet dat je een winner hebt. Geen magistrale cinema, wel een tiny perfect thing.

VOD-release: 12 februari 2021 (Prime Video)