The Marine 6: Close Quarters (2018)

Recensie The Marine 6: Close Quarters CinemagazineRegie: James Nunn | minuten | actie, drama | Acteurs: Mike ‘The Miz’ Mizanin, Shawn Michaels, Rebecca Quin, Louisa Connolly-Burnham, Terence Maynard, Tim Woodward, Martyn Ford, Anna Demetriou, Michael Higgs, Daniel Adegboyega, Alec Newman, Hester Ruoff, Ellie Goffe, David William Bryan, Lee Charles, Tom Cheshire, Franco Flammia, Serhat Metin, Christopher Mulvin, George Russo, Dan Styles

De reeks ‘The Marine’ films, waarvan de eerste dateert uit 2006, is uitgebracht door WWE Studios, de film-tak van de Amerikaanse ‘Professioneel Worstelen’ corporatie WWE (World Wrestling Entertainment, Inc.). In deze films worden bekende WWE worstelaars gecast en ‘The Marine 6’ is geen uitzondering. In dit deel, geregisseerd door James Nunn, die ook ‘The Marine 5: Battleground’ regisseerde, spelen Mike ‘The Miz’ Mizanin en Shawn Michaels, beide grootheden in de Amerikaanse wereld van het worstelen. Ze worden in dit deel vergezeld door de in Ierland geboren professionele worstelaar Rebecca Quin die in de ring als Becky Lynch bekend staat.

In dit deel wordt Sarah Dillon (Louisa Connolly-Burnham) door een criminele bende, geleid door Maddy Hayes (Rebecca Quin), ontvoerd om zo druk uit te oefenen op Sarahs vader, Patrick Dillon. Hij maakt namelijk deel uit van een jury die moet oordelen over Horace Hayes, de vader van Maddy Hayes. Horace, die ook de leider is van een criminele organisatie, staat terecht voor moord op een paar politieagenten. Patrick krijgt van Maddy de opdracht om de jury, in ruil voor zijn dochters leven, te saboteren. In afwachting van het proces trekt Maddy zich met haar bende terug in een verlaten appartementencomplex waar ze Sarah gevangen houdt. Echter, helemaal verlaten is het appartementencomplex niet.

In hetzelfde gebouw kraakt een aan PTSS leidende oorlogsveteraan, Tommy Walker (Tim Woodward), een kamer waar hij niet uit wil komen en deze met hand, tand en geweer verdedigd. Een kennis en ex-soldaat, Luke Trapper (Shawn Michaels) die met hem te doen heeft en er regelmatig heen gaat om voedsel en drank voor hem te brengen, neemt dit keer een vriend mee, de ster van de film, Jake Carter (Mike Mizanin). Nadat ze de spullen aan Tommy hebben afgegeven, horen ze vreemde geluiden. Wanneer ze op onderzoek uit gaan, komen ze in contact met de tot de tanden gewapende bende van Maddy. In een poging Sarah uit de klauwen van deze getatoeëerde spierbundels te redden volgt een kat-en-muis-spel met het verlaten appartementencomplex als strijdtoneel.

De plot is erg dun en fungeert alleen maar als een zwak excuus om spieren, stoere praat, gebroken botten en gekraakte ego’s te rechtvaardigen. Horace Hayes is alleen aanwezig als een nieuwsbericht en Patrick, Sarahs vader, is niet langer dan 1 minuut in beeld terwijl hij zijn best doet paniekerig over te komen. Jake Carter en Luke Trapper zijn voorspelbare eendimensionale actiehelden die zo af en toe hun worstelkunsten laten zien wanneer ze in fysieke confrontaties verwikkeld raken. In de chaos van vliegende vuisten en gierende kogels valt de roodharige Maddy Hayes wel op vanwege haar koele bad-ass attitude. Ze is mooi, goed gebouwd en het is een plezier om naar haar te kijken, vooral omdat sadisme en fysieke aantrekkelijkheid in haar karakter zijn gefuseerd. Over acteerwerk valt niet te praten omdat dit geen film is waar acteren het doel is. Sarah is bang, Jake is stoer, Luke is onverschrokken en Maddy is slecht. Meer dan schieten, vechten en vloeken is niet aanwezig.

‘The Marine 6’ is een low-budget actiefilm die goed is om op de achtergrond af te spelen terwijl je achterstallige appjes wegwerkt of avondeten klaarmaakt. Wellicht dat deze films het goed doen in het worstelcircuit waar die-hard fans deze verzamelen als vorm van verafgoding. Of misschien ook niet. De wereld wordt er in ieder geval niet beter van.

Gerold Kort

VOD-release: 12 november 2018
DVD-release: 12 december 2018