The Menu (2022)

Recensie The Menu CinemagazineRegie: Mark Mylod | 107 minuten | thriller, komedie | Acteurs: Ralph Fiennes, Anya Taylor-Joy, Nicholas Hoult, Hong Chau, Janet McTeer, Paul Adelstein, John Leguizamo, Aimee Carrero, Reed Birney, Judith Light, Rebecca Koon, Rob Yang, Arturo Castro, Mark St. Cyr, Peter Grosz

Will Tracy, een van de twee scriptschrijvers van ‘The Menu’, bezocht in Noorwegen een restaurant op een privé-eiland. Het was zo exclusief dat er maar twaalf of dertien gasten waren. Toen het donker werd, en de boot vertrok, werd hij overmand door een claustrofobische paniekreactie. Deze ervaring vormde de inspiratie voor ‘The Menu’. Mark Mylod, regisseur van de film, en bekend van de beroemde tv-serie “Succession”, heeft met de regie van een zestal afleveringen van “Game of Thrones”, ervaring met de donkere kant van de mens. Dit is goed van pas gekomen voor ‘The Menu’. De cast is met Ralph Fiennes, Anya Taylor-Joy, Nicholas Hoult, John Leguizamo en Hong Chau ijzersterk en vertaalt met succes de subtiele noten van angst, verbijstering en subtiel sadisme.

Tyler en zijn date, Margot, wachten op de kade en ze zijn netjes gekleed. Tyler is enthousiast omdat hij haar meeneemt naar het superexclusieve restaurant Hawthorne, gesitueerd op een eiland. Tyler is namelijk een groot fan van de restauranteigenaar, tevens beroemde chef-kok, Julian Slowik. Waar Tyler straalt van bijna afgodische vervoering, is Margot zo nuchter als een baksteen en begrijpt niet waarom Tyler extreem veel geld heeft neergeteld voor deze smaakervaring. Samen met een select groepje mensen, waaronder een uitdovende filmster, een bekende recensent en een drietal rijke bankiers, stappen ze op de boot naar het eiland. Na een zanderige tour wandelen ze het restaurant binnen waar ze door Elsa, een kunstmatig vriendelijke hostess, worden begeleid naar hun tafel. Daar worden ze verwelkomd door de man zelf, chef-kok Julian Slowik. Achter hem is een leger koks bezig het eten met militaire discipline voor te bereiden. De avond begint. Voor elke gang vertelt Slowik een verhaal over het gerecht. Echter, naarmate de avond voortduurt worden Slowiks verhalen steeds vreemder en grilliger. Voordat de gasten het weten, zijn ze verwikkeld in een situatie waar ze zelf, wellicht onbewust, aan hebben bijgedragen, maar waar ze nu een direct slachtoffer van zijn.

Het thema is interessant en neemt je mee in de wereld van de artiest, in dit geval een chef-kok, en hoe deze zich verhoudt tot het publiek, voor wie deze kunst maakt. In de film wordt duidelijk onder welke prestatiedrukken chef-koks staan, alleen maar om het frivool palet van ondermaatse consumenten te bedienen en hoe ze aan de genade van critici zijn overgeleverd. Velen kennen de Netflix-serie “Chef’s Table”, waar beroemde koks over hun ultieme droom van een veroverde wereld vertellen. Maar weinigen realiseren zich de uiterst competitieve wereld van dit culinair universum en de meedogenloze critici die met een Parker-pen een waar bloedbad (kunnen) aanrichten. En deze dynamiek en desillusionering wordt prachtig vertolkt door Chef Slowik en zijn gasten.

Ralph Fiennes (‘The English Patient’, ‘Harry Potter’-reeks) speelt de afstandelijke Slowik subliem. Hij is zo koud als wit marmer en levert zijn monologen in steriele abstractie. Het is duidelijk dat hij met diepe thema’s worstelt en hij de avond opbouwt naar een afschrikwekkend hoofdmenu. Nicholas Hoult (‘Mad Max: Fury Road’, ‘Tolkien’), als Tyler, staat symbool voor de horde hersenloze aanbidders die smachten naar een schouderklopje van de meester. Anya Taylor-Joy (‘The Witch’, ‘The Queen’s Gambit’), als Margot, is de vreemde eend in de bijt die niet voor de grootsheid van Slowik op de knieën valt. Ze is ongevoelig voor de betoveringen van de culinaire hoogstandjes die met gechoreografeerde precisie worden klaargemaakt en voorgeschoteld. John Leguizamo (‘Carlito’s Way’, ‘John Wick’) speelt zijn rol, als een uitgerangeerde beroemdheid, die zich belangrijker voordoet dan hij is, overtuigend. Het is altijd een plezier om zijn exotische energie op het scherm te zien. De enigmatische Hong Chau (‘Downsizing’, ‘The Whale’) mag natuurlijk niet ongenoemd blijven. Haar overduidelijke nepvriendelijkheid, een omen voor dingen die komen gaan, wordt op een meesterlijke manier uitgebeeld. In haar koude ogen en kunstmatige glimlach wordt een onheilspellende toekomst weerspiegeld.

De regie en de cinematografische kwaliteit van ‘The Menu’ is van topkwaliteit. Het ziet er gewoon mooi en strak uit. Mark Mylod heeft voor het culinair uiterlijk de hulp van Dominique Crenn, de enige vrouw in de VS met drie Michelin-sterren, ingeroepen. Het camerawerk en het beeldgevoel, in combinatie met de soundtrack, hebben de klasse van “Chef’s Table”. Het is geen toeval omdat deze mede een inspiratiebron is geweest voor Mark Mylod, die niet bekend was met deze wereld.

‘The Menu’ is als een horror kunstwerk met een erg mooie opbouw waarbij je als kijker geen idee hebt wat je te wachten staat. Alhoewel de film niet echt duikt in de achtergrond van de karakters, is het, visueel, een pracht van een film met verrassende elementen. Het is grappig, het is angstaanjagend en het is ontroerend, de perfecte ingrediënten voor een smakelijke ervaring.

Gerold Kort

Bioscooprelease: 24 november 2022
Speciale vertoning: Imagine Fantastic Film Festival 2022 (openingsfilm)