The Messengers (2007)

Regie: Oxide Pang, Danny Pang | 86 minuten | drama, horror | Acteurs: Kristen Stewart, Dylan McDermott, Penelope Ann Miller, John Corbett, Evan Turner, Theodore Turner, William B. Davis, Brent Briscoe, Dustin Milligan, Jodelle Ferland, Michael Daingerfield, Tatiana Maslany, Shirley McQueen, Anna Hagan,  Blaine Hart, Graham Bell, Kaitlyn McMillan, Peter Scoular

Een afgelegen boerderij. Kraaien. Een paranormaal begaafde peuter. Een sliertige puber met een pruillip en een trauma. Een rondreizende boerenknecht. Geesten die plotseling opduiken. Een oude foto aan de muur van de lokale drugstore. Nog meer kraaien. Een speelgoedtractor die uit zichzelf beweegt. Een kindertekening. Ziehier de belangrijkste ingrediënten voor een film die hoge ogen gooit als het gaat om de minst originele productie van het jaar. Ziehier ‘The Messengers’.

‘The Messengers’ is het Amerikaanse debuut van Oxide en Danny Pang, een eeneiige tweeling uit Hongkong, die hiervoor goede sier maakte als regisseurs van misdaad- en horrorfilms. Voor ‘The Messengers’ togen zij naar de Canadese provincie Saskatchewan, waar zij het zonnebloemdecor vonden voor dit verhaal over geesten, kraaien en andere naarlingen.

Wie na afloop de production notes van de film nog eens naleest, zal zich afvragen waar het precies mis is gegaan met ‘The Messengers’. In die notes zegt Oxide Pang: ‘Bij ons draait het altijd om de stilte, omdat we van mening zijn dat de echte enge aspecten uit de stilte voortkomen. We denken niet dat een film eng is als er veel geluid in zit. Een lege stille kamer wanneer je helemaal alleen bent, dat is pas eng. We vinden het niet nodig dat de elektriciteit uitvalt. We wilden niet de effecten die je doorgaans al ziet in horrorfilms.’ Vreemd dan toch dat ‘The Messengers’ een film is waarin het ene horrorcliché op het andere wordt gestapeld, inclusief haperende elektriciteit en al die andere effecten die we al zo vaak hebben gezien. En stil is het ook al niet. De film blijkt een ongeïnspireerde bloemlezing uit dertig jaar griezelfilm, waarbij vooral elementen uit ‘The Grudge’, ‘The Sixth Sense’ en ‘The Birds’ de boventoon voeren. Bovendien is de plot over een behekst huis zo gruwelijk voorspelbaar, dat je echt je best moet doen om niet in slaap te vallen.

Het is nog maar de vraag of je het de tweeling Pang mag aanrekenen. De enige echte geest die er in deze film ronddwaalt, is de geest van het conservatieve Hollywood. Een geest die zich steevast afvraagt: Waarom vernieuwing als je ook succesnummers in de reprise kunt doen? Het ondubbelzinnige antwoord op die vraag kun je vinden in ‘The Messengers’, en in zijn opeenstapeling van voorspelbare schrikmomenten en hopeloze griezelclichés.

Bioscooprelease: 31 mei 2007