The Miseducation of Cameron Post (2018)

Recensie The Miseducation of Cameron Post CinemagazineRegie: Desiree Akhavan | 91 minuten | drama | Acteurs: Chloë Grace Moretz, Sasha Lane, Forrest Goodluck, Jennifer Ehle, John Gallagher Jr., Quinn Shephard, Kerry Butler, Emily Skeggs, Owen Campbell, Christopher Dylan White, Steven Hauck, Dalton Harrod, McCabe Slye, Dale Soules, Marin Ireland, Melanie Ehrlich, Isaac Jin Solstein

‘Winter’s Bone’; ‘Like Crazy’, ‘Beasts of the Southern Wild’, ‘Fruitvale Station’, ‘Whiplash’, ‘Me and Earl and the Dying Girl’, ‘The Birth of a Nation’, ‘I Don’t Feel at Home in This World Anymore’… Geen filmtitels waar de massa op af komt, maar bij mensen die zich graag scharen onder de ‘filmliefhebbers’ absoluut geliefde en graag geziene titels. Wat ze gemeen hebben? Het zijn de winnaars van de Grand Jury Prize (Dramatic) op het Sundance Film Festival, het grootste en bekendste onafhankelijke filmfestival in de Verenigde Staten. Al deze films vonden dankzij deze verdiende bekroning al snel hun weg naar het publiek, maar ‘The Miseducation of Cameron Post’, waarvoor regisseur Desiree Akhavan in 2018 deze eervolle prijs kreeg, had meer moeite om een distributeur te vinden. Na talloze vertoningen op internationale filmfestivals (in Nederland werd de film bijvoorbeeld op het Leiden International Film Festival geprogrammeerd) lijkt de film onder te sneeuwen in het aanbod. En dat is erg jammer, want het op de roman van Emily M. Danforth gebaseerde film vertelt een aangrijpend en nog altijd actueel verhaal.

Het hoofdpersonage van de film, Cameron, woont bij haar tante Ruth. Haar ouders zijn overleden. Cameron is streng gelovig opgevoed en we maken kennis met haar tijdens bijbelstudie, waarin de leider de groep pubers laat weten dat volwassenen continu proberen hun zonden goed te maken die ze als kind hebben begaan. Na de bijeenkomst fietst Cameron met haar vriendin Coley naar huis. De twee beginnen te zoenen, waarna de gebeurtenissen zich verplaatsen naar Camerons prom. Het meisje ziet er zo ongemakkelijk uit als maar kan in haar overdreven make-up en mooie jurk, maar de aanwezigheid van Coley maakt het net wat meer te verdragen. Jammer alleen dat zij met háár vriend is en ook Cameron is natuurlijk met een jongen die indruk op haar wil maken.

Die jongen is degene die Cameron en Coley tijdens het feest betrapt op de clichématige achterbank van de auto – en vanaf dat moment staat Camerons leven op zijn kop. Haar tante besluit dat de enige oplossing voor dit ontoelaatbare gedrag is dat Cameron naar een godsdienstige instelling gaat waar jongeren worden ‘genezen’ van hun homoseksuele gedachten. En dat is waar ‘The Miseducation of Cameron Post’ echt van start gaat.

God’s Promise wordt geleid door pastoor Rick (John Gallagher Jr.). Hij was ooit zelf een homoseksuele jongen, maar met hulp van God genezen. Zijn zus, Lydia March (de altijd betrouwbare Jennifer Ehle) is er net als hij echt van overtuigd dat ze het beste met de jongeren onder hun hoede voor hebben. De manier waarop is niet altijd even liefdevol, maar voor de autoriteiten is er geen reden om aan te nemen dat de kinderen er mishandeld worden. De (emotionele) schade die er aangericht wordt is echter enorm.

‘The Miseducation of Cameron Post’ excelleert door de acteerprestaties, die subtiel en geloofwaardig zijn. Niet alleen Chloë Grace Moretz is goed in de vertolking van het titelpersonage, ook bijrolspelers Sasha Lane (als Jane), Forrest Goodluck (als Adam) – de twee jongeren met wie Cameron de meeste aansluiting vindt – en Emily Skeggs (als Camerons kamergenootje Erin) weten van hun karakters levensechte mensen te maken, met wie het eenvoudig meeleven is. Dit ondanks dat je weet dat deze drie personages niet écht zichzelf verliezen in de conversiepraktijken van God’s Promise. De film laat echter op ingrijpende wijze zien wat er gebeurt als kinderen daar wél in meegaan. “Homogenezing” is nog altijd niet verboden in veel landen, ook in Nederland zijn – op het moment van schrijven van deze recensie – nog therapeuten actief.

Monica Meijer

Waardering: 3.5

VOD-release: 25 juni 2020 (Picl en Cineville)
VOD-release: 16 juli 2020 (Cinemember, Cinetree, Ziggo, Pathé Thuis, iTunes, Google Play en KPN)