The Misfits (2021)

Recensie The Misfits CinemagazineRegie: Renny Harlin | 93 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Pierce Brosnan, Tim Roth, Nick Cannon, Rami Jaber, Jamie Chung, Hermione Corfield, Mike Angelo, Qais Qandil, Martin J. Corrado, Robert Henny, Samer al Masri, Gonzalo Menendez, Ahmed El-Mawas

Je hoeft er geen uitgebreide analyse op los te laten om te begrijpen wat Pierce Brosnan aantrok in het scenario van ‘The Misfits’. De rol van gehaaide, maar oh zo charmante dief, die bijvoorbeeld álles weet van exclusieve horloges, is hem op het lijf geschreven. Het is een kleine stap van James Bond, die weliswaar aan de goede kant van de wet staat, naar de crimineel Richard Pace, maar het personage lijkt vooral op Thomas Crown, die in ‘The Thomas Crown Affair’ uit 1999 zijn gelijke trof in Rene Russo’s Catherine Banning. Een nieuw kassucces is de nog altijd actieve Brosnan zeker gegund. Met de gerenommeerde Renny Harlin (in de jaren negentig op zijn hoogtepunt) op de regiestoel moet het met deze actiefilm toch goed komen? Jammer genoeg is het tegendeel waar.

‘The Misfits’ gaat over een groepje samengeraapte moderne Robin Hoods. Zoals dat hoort (zie de ‘Ocean’s’ films en de talloze daardoor geïnspireerde films) is elk van hen uitgerust met een specifieke skillset. De een hoef je niets meer te leren over vuurwerk, de ander weet met gemak eigenhandig een bende zware jongens uit te schakelen. Ze hebben namen als Wick (geen John); Prince, Ringo en – hoe gewoontjes – Violet. Een onnodig saaie en tegelijkertijd verwarrende inleiding laat het publiek kennismaken met de leden van The Misfits. Voice-over Ringo stelt iedereen voor – af en toe heeft hij een leuke opmerking, maar verder leidt die stem alleen maar heel erg af. Ondertussen zien we ook hoe Richard Pace vrijkomt uit de gevangenis en leren we dat de wereld klaarblijkelijk vol gevangenissen staat, die allemaal in eigendom zijn van één machtige man: Schultz (Tim Roth, die hier nauwelijks uit de verf komt).

En die Schultz, daar draait de missie dan om in ‘The Misfits’. Feitelijk hoort híj achter de tralies, want hij heeft banden met terroristen. Met zijn hulp worden terroristische acties gefinancierd. En daar willen de Misfits dan een stokje voor steken. Er is een speciale reden waarom nu juist Richard Pace erbij gehaald wordt, niet dat dat echt als een verrassing komt als je eenmaal in de film zit.

Aan het charisma van Brosnan ligt het niet. De overige castleden zijn adequaat genoeg voor een film van dit kaliber. De dialogen zijn echter van een bedenkelijk niveau en van een echt plot mag je nauwelijks spreken. Na de introductie leren we de Misfits niet verder kennen en ook de motieven van de terroristen blijven in nevelen gehuld. Nergens wordt het daardoor echt spannend; er staat niet echt iets op het spel en je weet dat de Misfits toch wel slagen in hun missie. Zelfs de dik opgelegde hints naar dat één ervan de rest zal verraden kun je makkelijk negeren; zo’n film is dit gewoonweg niet.

Met hele lage verwachtingen valt er misschien nog wat lol te beleven aan ‘The Misfits’, maar de film bevat te weinig actie (een paar aardige autoachtervolgingen daargelaten) en te weinig verhaal om continu geboeid te blijven. De ongeïnspireerde dialogen (“Are you serious?” “With explosives, I’m always serious” of “I don’t date men, I kill them”) maken meer kapot dan dat ze iets toevoegen. Wellicht had deze film in de jaren negentig beter gepast.

Bioscooprelease: 26 augustus 2021